OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Placeringsenhet 1
Vill du bidra till att placerade barn och unga får bästa möjliga vård? Har du talang för att stötta och handleda vuxna personer, i komplexa sociala system? Inom område placering arbetar du som familjehemssekreterare mot målet att skapa en god och trygg uppväxtmiljö för barnet/den unge genom att vara den tillitsfulle stöttepelaren som våra familjehem lutar sig mot. Låter det som något för dig? Varmt välkommen med din ansökan!
Inom område barn och ungdom placering arbetar drygt 60 medarbetare. Våra socialsekreterare följer upp barnets vård och biologisk familj/nätverk. Våra familjehemssekreterare rekryterar, utreder och handleder våra uppdragstagare. Vårt skolteam med specialpedagoger och psykolog stöttar barnet i skolan. Vårt arbete har stor betydelse för barn- och ungdomars liv och känslan av att skapa värde och göra konkret skillnad är påtaglig. Många av oss är erfarna och har arbetat flera år inom området placering.
Hos oss får du arbetsledning av våra teamledare. Utöver detta finns det 2 enhetschefer samt en områdeschef som ansvarar för medarbetare, arbetsmiljö och enheternas budget.
Som medarbetare är du vår främsta och viktigaste tillgång och vi satsar på tydliga karriärvägar. Vi har flexibla arbetstider och det finns möjligheter att förlägga sin arbetstid på annan plats. Vi sitter i fräscha lokaler på Bolandsgatan 10a.
Vår helt nya vision är: "Att bedriva rättssäker familjehemsvård med hjärta".
Ditt uppdrag
Ditt grunduppdrag som familjehemssekreterare är att ansvara för att utreda matchande familjehem, ge stöd och handledning inför och under placeringstiden samt att dokumentera löpande i journal. Vi utreder uppdragstagare bland annat enligt Nya Kälvesensitarvjun och socialstyrelsens vinjetter. Vi ger kvalificerade stödinsatser till våra uppdragstagare bland annat genom MAFI-filmningar och handledning.
I tjänsten ingår resor i hela landet i samband med att du gör uppföljningar och besöker familjehemmen och barnen. Du samarbetar tätt med barnets socialsekreterare och gör besök ihop med dem och/eller vårt skolteam.
Vid utredande av våra uppdragstagare deltar du i analyser och matchningar av barnets behov och uppdragstagarens möjligheter att tillgodose dessa behov och du presenterar familjehemsförslag för ansvarig barnhandläggare samt skriver utredningar av uppdragstagare till nämnd. Du har alltid barnets bästa i fokus för att på bästa sätt matcha och stötta uppdragstagarna i deras uppdrag kring det familjehemsplacerade barnet.
Våra familjehemssekreterare är organiserade i flera funktioner:
• Jourhemsgruppen tar fram/tillsätter och stödjer jourhem för kortare tids placeringar.
• Familjehemsrekryteringsgruppen (FamRek) rekryterar, utbildar och grundutreder uppdragstagare.
• Stadigvarande familjehemssekreterare matchar/utreder och stöttar/handleder familjehem för längre tids placeringar.
Olika reflektionsgrupper med mera hålls av alla funktioner för deras respektive målgrupp.
Din bakgrund
Vi söker dig som har socionomexamen. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att ge stöd till familjehem och att vägleda och stötta uppdragstagare i svåra samtal. Har du mycket god kännedom om socialtjänstlagen och erfarenhet av myndighetsutövning är det en fördel. Det är positivt om du har arbetat i verksamhetssystemet Lifecare. Eftersom det ingår resor i tjänsten är B-körkort ett krav och du ska också ha god dator- och systemvana. Arbetet kräver goda kunskaper i svenska i tal och skrift. Har du kunskaper i andra språk än svenska och engelska är det en fördel.
Som person är du bra på att se sammanhang och lösa komplexa frågor och problem. Du är strukturerad som person och planerar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt. Dessutom har du en god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt.
Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Anna Lindsjö, enhetschef, 018-727 64 72.
Fackliga företrädare:
Akademikerförbundet SSR/saco, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34
Vision, Sofia Venemalm, 018-727 12 13.
Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 26 59.
I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Om vår organisation
Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen (SCF) leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Stab SCF, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.
Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på Jobba hos oss - Uppsala kommun (https://www.uppsala.se/foretag-och-arbete/jobb-och-karriar/jobba-hos-oss/bli-en-av-oss/)
Inom socialförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kajsa Angerdal Skoglund
Christoffer Nilsson
Margareta Svenningsson
Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43