OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Förvaltningen för Arbete och Välfärds verksamhet i Karlshamns kommun finner du enheten som arbetar med barn- och familjefrågorna. För frågor som rör familjehem söker vi nu ny kollega till vår personalgrupp då en av våra kollegor sökt nya utmaningar!
Arbetsuppgifter:
Ditt uppdrag är att rekrytera, utreda, utbilda och stödja/handleda och följa upp familjehem. Du kommer även upprätta avtal samt utföra andra administrativa uppgifter kopplat till våra uppdragstagare. Du utför ditt arbete i ett nära samarbete med barnets socialsekreterare. På enheten finns ytterligare två familjehemssekreterare som arbetar med samma arbetsuppgifter. Vi arbetar utifrån materialet: Ett hem att växa i och du har stöd av kollegor och enhetschef.Du hanterar alla förekommande frågor som kan uppstå kring familjehemsplaceringar.
Vi erbjuder:
Som nyanställd erbjuder vi dig introduktion som stödjer dig i din yrkesroll och som ger dig goda förutsättningar att introduceras snabbt i dina arbetsuppgifter. Du får även tillgång till bland annat intern och extern handledning, hälsopaus, personalklubb med många erbjudanden, flexibel arbetstid, möjlighet till semesterväxling m.m.
Kvalifikationer:
Vi söker dig med socionomexamen eller utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig samt god kännedom om gällande lagstiftning. Erfarenhet av familjehemsarbete är meriterade. Du bör ha erfarenhet av dokumentationsstödet Procapita samt arbete i BBIC. God datakunskap är viktigt då vi arbetar aktivt med dokumentation.
I arbetet som familjehemssekreterare bör du vara trygg i din yrkesroll och kunna möta människor i behov av socialtjänstens stöd och hjälp på ett tydligt och förtroendeingivande sätt. Du tycker om att träffa nya människor och är villig att berätta om vad det innebär att vara uppdragstagare för de som är intresserade. Vi lägger stor vikt vid bemötande av de personer som söker vår hjälp, därför är personlig lämplighet av stor betydelse.
Du har ett professionellt och respektfullt bemötande i förhållande till de personer vi möter samt till våra samverkanspartners. Arbetet kräver en god förmåga att organisera och strukturera sitt dagliga arbete. Arbetet kräver god samarbetsförmåga, flexibilitet, självständighet, förmåga till helhetssyn, stresstålighet, inlevelse- och initiativförmåga. Den vi söker måste ha en förståelse och respekt för politiskt styrd verksamhet. Arbetet ställer krav på kvalificerad kommunikativ förmåga, vilket bl.a. förutsätter goda kunskaper i svenska språket, i tal och skrift. Talar du fler språk och har erfarenhet från flera kulturer är det ett plus!
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Urval sker löpande.
Övrigt:
Individuell lönesättning tillämpas, ange löneanspråk i ansökan. B körkort erfordras.
Upplysningar:
Enhetschef Menesha Alijaj: 0454- 56 33 08
Fackliga företrädare:
Christina Gustafsson, Vision : 0454- 81189
Övrigt:
Individuell lönesättning tillämpas, ange gärna löneanspråk i ansökan.
Sista ansökningsdag: 2020-05-17