Arbetsbeskrivning
I välfärdsförvaltningen arbetar cirka 2500 medarbetare. Förvaltningen styrs av Välfärdsnämnden med utgångspunkt i förvaltningens verksamhetsidé - ”Tillsammans underlättar vi människors möjlighet att leva ett meningsfullt liv” - arbetar vi för att uppnå kommunens vision: Vi bygger bäst tillsammans.
Arbetsuppgifter
Som Familjehemssekreterare stöttar du familjehemmen med bland annat ersättningar och arvoden, avtalsskrivning och följa upp hur uppdraget fungerar i tätt samarbete med placeringssekretare.
Du stöttar även familjehemmen i de utmaningar de kan stöta på inom ramen för deras uppdrag. I det ena vikariatet kan det även innefatta visst arbete som placeringssekreterare där du kan komma att ansvara för insatser för placerade barn, unga och deras föräldrar samt utreda vidare behov av stöd. I arbetsuppgifterna ingår en del resor utanför kommunen i kontakten med placerade barn och unga samt med familjehemmen.
På Placeringsenheten kommer du att arbeta tillsammans med engagerade kollegor i ett nära sammansvetsat team. På enheten finns utöver familjehems- och placeringssekreterare även rekryterare som arbetar med HVB, familjehem, kontaktpersoner och kontaktfamiljer.
Hos oss får du en nära kollegial kontakt och ges möjlighet till såväl enskild handledning av ärendehandledare och grupphandledning internt och externt.
Genom satsningen Yrkesresan, kommer du under åren ges möjlighet till utbildning inom verksamhetsområdet på arbetstid. Här hittar du mer information om Yrkesresan: Yrkesresan - Kommunförbundet Västernorrland.
Som anställd har du tillgång till en rad förmåner såsom friskvårdstimme, friskvårdsbidrag, flexibla arbetstider och distansarbete. Väljer du att delvis arbeta på distans utrustar vi delvis din distansarbetsplats.
Kvalifikationer
Vi söker dig med socionomexamen. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete som familjehemssekreterare, arbetat med barn och unga och erfarenhet av att arbeta i Life Care.
Utöver formella kompetenser kommer vi att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Har du förmågan att skapa goda relationer, både internt och externt till klienter, kollegor och samarbetspartners? Tycker du om samarbete och att ta initiativ? Har du förmågan att arbeta självständigt och tillsammans med andra och fatta snabba och tydliga beslut? Sporras du av att hantera och prestera i utmanande situationer? Ser du positivt på utveckling och vill bidra såväl i arbetet som person?
Svarar du ja på frågorna och tycker att förutsättningarna i arbetet låter intressant och har kvalifikationerna som krävs är du välkommen att skicka in din ansökan!
Körkort med behörighet B är ett krav.
Tjänsterna är två vikariat under 1 januari till 31 december 2025.
Intervjuer kommer ske löpande.
Välkommen med att skicka in din ansökan, bifoga CV och personligt brev.
http://inspiration.ornskoldsvik.se/
Vi ser gärna språkkunskaper i finska och/eller någon av de samiska varieteterna då Örnsköldsviks kommun ingår i både finskt och samiskt förvaltningsområde.
I vår kommun är ett antal tjänster placerade i säkerhetsklass så säkerhetsprövning kan komma att ske.
I denna rekrytering har vi gjort våra val av annonseringskanaler och undanber oss kontakt från rekryteringsbolag eller annonssäljare.
Kontaktpersoner på detta företaget
Personalslussen
0660-88733