OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Heltid tillsvidare
Om arbetsplatsen
Vid Karlshamns kommuns förvaltning för arbete och välfärd jobbar 450 medarbetare varje dag för att göra skillnad. Tillsammans med Karlshamnsborna vill vi öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, inom Sveriges viktigaste jobb.
Inom enheten arbetar idag enhetschef, 1:e socialsekreterare och elva medarbetare med hög kompetens och stort engagemang för socialt arbete.
Vi erbjuder:
Barn och familj arbetar aktivt med att skapa en god arbetsmiljö och en kultur som tillåter våra medarbetare att utvecklas, bland annat erbjuds en introduktionsplan och möjlighet till kompetensutveckling. Du får även tillgång till bland annat intern och extern handledning, hälsopaus, personalklubb med många erbjudanden, flexibel arbetstid, möjlighet till semesterväxling m.m.
Vi arbetar kontinuerligt med att utveckla arbetsgruppen och dess arbetssätt för att möta framtidens utmaningar och skapa en attraktiv arbetsplats. Tillsammans med dina kollegor kommer du att få möjlighet till att fortsätta utveckla familjehemsvården. Med fokus på medborgaren och stort engagemang för det sociala arbetet kan du vara med och göra skillnad hos oss.
Arbetsbeskrivning:
Ditt uppdrag är att rekrytera, utreda, utbilda och stödja/handleda och följa upp familjehem, kontaktfamiljer och kontaktpersoner. Du kommer även upprätta avtal samt utföra andra administrativa uppgifter kopplat till våra uppdragstagare. Du utför ditt arbete i ett nära samarbete med barnets socialsekreterare. På enheten finns ytterligare tre familjehemssekreterare som arbetar med samma arbetsuppgifter. Vi arbetar utifrån materialet: Ett hem att växa i och du har stöd av kollegor, 1:e socialsekreterare och enhetschef. Du hanterar alla förekommande frågor som kan uppstå kring familjehemsplaceringar, kontaktfamiljer och kontaktpersoner.
I arbetet som familjehemssekreterare bör du vara trygg i din yrkesroll och kunna möta människor i behov av socialtjänstens stöd och hjälp på ett tydligt och förtroendeingivande sätt. Du tycker om att träffa nya människor och är villig att berätta om vad det innebär att vara uppdragstagare för de som är intresserade.
Vi tycker att ett framgångsrikt ledar- och medarbetarskap skapas genom dialog och samarbete. Arbetsmiljön påverkas av hur vi bemöter varandra och vi alla har ett ansvar för att bidra till en god arbetsmiljö och en god kommunikation.
Kvalifikationer:
Vi söker dig med socionomexamen eller utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig samt god kännedom om gällande lagstiftning. Erfarenhet av familjehemsarbete är meriterade.
Tjänsten kräver att du kan uttrycka dig väl i svenska språket i såväl tal som skrift.
Vi lägger stor vikt vid bemötande av de personer som vi möter i vårt arbete, därför är personlig lämplighet av stor betydelse. Du har ett professionellt och respektfullt bemötande i förhållande till de personer vi möter samt till våra samverkanspartners. Arbetet kräver en god förmåga att organisera och strukturera sitt dagliga arbete, samt att själv kunna prioritera om vid uppkomma situationer. Du har en god samarbetsförmåga och kan samarbeta med såväl interna som externa samverkansparters för barnets bästa. Arbetet kräver även att du kan ta egna initiativ och driva dina ärenden framåt utifrån gällande lagstiftning.
Övrigt:
Arbetstidens förläggning är på vardagar dagtid.
Individuell lönesättning tillämpas, ange löneanspråk i ansökan.
Tillträde snarast.
B-körkort är ett krav.
För mer information kontakta:
Enhetschef, Menesha Alijaj 0454- 56 33 08
Sista ansökningsdag:
210912
Facklig företrädare:
Christina Gustafsson, Vision : 0454- 81189