OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Heltid tillsvidare
Om arbetsplatsen
Vid Karlshamns kommuns Socialförvaltning arbetar 1300 medarbetare varje dag för att göra skillnad. På verksamhetsområdet Individ och familjeomsorg vill vi tillsammans med Karlshamnsborna öka möjligheterna till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Det är ett viktigt och roligt arbete, men långt ifrån enkelt. Sök jobb hos oss, inom Sveriges viktigaste jobb.
Inom enheten arbetar idag enhetschef, 1:e socialsekreterare och tolv medarbetare med hög kompetens och stort engagemang för socialt arbete.
Vi erbjuder:
Individ och familjeomsorgarbetar aktivt med att skapa en god arbetsmiljö och en kultur som tillåter våra medarbetare att utvecklas, bland annat erbjuds en introduktionsplan och möjlighet till kompetensutveckling. Du får även tillgång till bland annat intern och extern handledning, hälsopaus, personalklubb med många erbjudanden, flexibel arbetstid, möjlighet till semesterväxling m.m.
Vi arbetar kontinuerligt med att utveckla arbetsgruppen och dess arbetssätt för att möta framtidens utmaningar och skapa en attraktiv arbetsplats. Som stöd i din roll som familjehemssekreterare hos oss har du tillgång till intern och extern handledning, stöd av 1:e socialsekreterare i det dagliga arbetet samt administrativ stöd. Tillsammans med dina kollegor kommer du att få möjlighet till att fortsätta utveckla familjehemsvården. Med fokus på medborgaren och stort engagemang för det sociala arbetet kan du vara med och göra skillnad hos oss.
Arbetsbeskrivning:
Ditt uppdrag är att rekrytera, utreda, utbilda och stödja/handleda och följa upp familjehem, kontaktfamiljer och kontaktpersoner. Du kommer även upprätta avtal samt utföra andra administrativa uppgifter kopplat till våra uppdragstagare. Du utför ditt arbete i ett nära samarbete med barnets socialsekreterare. På enheten finns ytterligare tre familjehemssekreterare som arbetar med samma arbetsuppgifter. Vi utreder i enlighet med Kälvesten metodensamt arbetar utifrån materialet Ett hem att växa i. Du hanterar alla förekommande frågor som kan uppstå kring familjehemsplaceringar, kontaktfamiljer och kontaktpersoner.
I arbetet som familjehemssekreterare bör du vara trygg i din yrkesroll och kunna möta människor i behov av socialtjänstens stöd och hjälp på ett tydligt och förtroendeingivande sätt. Du tycker om att träffa nya människor och är villig att berätta om vad det innebär att vara uppdragstagare för de som är intresserade.
Vi tycker att ett framgångsrikt ledar- och medarbetarskap skapas genom dialog och samarbete. Arbetsmiljön påverkas av hur vi bemöter varandra och vi alla har ett ansvar för att bidra till en god arbetsmiljö och en god kommunikation.
Kvalifikationer:
Vi söker dig med flerårig erfarenhet av familjehemsarbete samt god kännedom om gällande lagstiftning inom barn och unga. Meriterande är utbildning i Kälvesten metoden. Tjänsten kräver att du kan uttrycka dig väl i svenska språket i såväl tal som skrift.
Vi lägger stor vikt vid bemötande av de personer som vi möter i vårt arbete, därför är personlig lämplighet av stor betydelse. Du har ett professionellt och respektfullt bemötande i förhållande till de personer vi möter samt till våra samverkanspartners. Arbetet kräver en god förmåga att organisera och strukturera sitt dagliga arbete, samt att själv kunna prioritera om vid uppkomma situationer. Du har en god samarbetsförmåga och kan samarbeta med såväl interna som externa samverkansparters för barnets bästa. Arbetet kräver även att du kan ta egna initiativ och driva dina ärenden framåt utifrån gällande lagstiftning.
Övrigt:
Arbetstidens förläggning är på vardagar dagtid.
Individuell lönesättning tillämpas, ange löneanspråk i ansökan.
Tillträde snarast.
B-körkort är ett krav.
För mer information kontakta:
Enhetschef Menesha Alijaj: 0454- 56 33 08
Sista ansökningsdag:
220404
Fackliga företrädare:
Christina Gustafsson, Vision : 0454- 81189