OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialförvaltningen Nordost arbetar för att ge invånare i nordöstra Göteborg en likvärdig och effektiv välfärd med möjlighet att leva trygga och självständiga liv. Förvaltningen ger stöd till individer och familjer enligt Socialtjänstlagen. Vi erbjuder också aktiviteter och mötesplatser som kan ge barn och ungdomar en meningsfull fritid. Dessutom arbetar förvaltningen aktivt med krisstöd, trygghetsfrågor, föreningsliv, folkhälsa samt kontakter med invånare och civilsamhälle.
Välkommen till en helt ny förvaltning i ett dynamiskt stadsområde - här jobbar vi för gemenskap och öppenhet med fokus på dem vi är till för!
ARBETSUPPGIFTER
Är du vår nya medarbetare?
Då är du välkommen att arbeta i en grupp med stark teamkänsla, gedigen kunskap och erfarenhet av familjehemsvård och ett stort engagemang. Du erbjuds kontinuerlig kompetensutveckling sam extern handledning.
På Familjehemsenheten har vi ett gott arbetsklimat och samarbetar nära varandra . Vi har ett väl upparbetat samarbetet med barnsekreterarna som bedrivs systematiskt. Förutom detta har vi ett nära samarbete med utredande socialsekreterare . På familjehemsenheten arbetar idag 15 familjehemssekreterare varav tre arbetar i vår jourgrupp samt 4 kontaktsekreterare. Arbetsledningen består av enhetschef och två förste socialsekreterare.
Som familjehemssekreterare arbetar du med att utreda, handleda och ge råd och stöd till familjehemmen, avtalsskrivning, rekrytering samt viss utbildning. Fortlöpande dokumentation av arbetet ingår.
Vi på Familjehemsenheten är en nyfiken och engagerad arbetsgrupp. Vi vill utveckla familjehemsvården och erbjuda det bästa stödet utifrån en helhetssyn. Utifrån detta ser vi över vår verksamhet kontinuerligt för att kunna erbjuda den bästa vården för de familjehemsplacerade barnen.
KVALIFIKATIONER
Kvalifikationer - Krav
För den här tjänsten krävs att du har socionomexamen. Det är önskvärt att du tidigare arbetat som familjehems- eller barnsekreterare. Det är meriterande om du har Kälvestens utbildning eller liknande, samt BBIC.
Som familjehemssekreterare ingår det i det dagliga arbetet att utreda familjer, att ge familjehemmen råd och stöd samt handledning i sitt uppdrag. Det är där för viktigt att du har ett gott bemötande samt en god pedagogisk förmåga. Ditt arbete präglas av ett relations- och samarbetsinriktat förhållningssätt. Du är professionell, prestigelös och flexibel i ditt arbete och har ett utvecklingsintresse.
I arbetet ingår resor för att besöka familjehem och därför krävs B-körkort. Emellanåt kan arbetstiden bli förlagd utanför ordinarie arbetstid då våra familjehem inte bara finns i Göteborg och dess omnejd. Detta innebär att längre resor kan förekomma.