OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Göteborg befinner sig i mitt i ett utvecklingssprång. Staden växer kraftigt och arbetar för att bli en grön och nära storstad. Utmaningarna är många och komplexa. Staden ska leverera välfärdstjänster till en växande befolkning samtidigt som det sker betydande utveckling inom stadsutveckling och infrastruktur. Staden har också ett starkt fokus på arbetet med social hållbarhet för att skapa jämlika livsvillkor för göteborgarna. Ambitionen är att göra Göteborg till en föregångsstad, en stad som tillhör alla. En livlig, tolerant och välmående stad. En hållbar stad öppen för världen.
Socialförvaltningen är en del av socialtjänsten i Göteborg och ska se till att alla ska kunna leva ett tryggt och självständigt liv och att barn och unga ska få en god start i livet. Stöd som erbjuds inom individ och familjeomsorg är bland annat ekonomiskt bistånd, socialt boende, familjehem, stöd till familj, barn och ungdom, fritidsverksamhet, socialjour, hjälp vid missbruk och i integrationsfrågor. Vi arbetar även med förebyggande arbete kring tex folkhälsoarbete, samhällsplanering och lokalt trygghetsarbete. Förvaltningen har även ett övergripande ansvar för stadens samverkan i civilsamhället.
Socialförvaltningen kommer att organiseras som fyra förvaltningar; Centrum, Hisingen, Nordost och Sydväst. Vi söker dig som vill vara med i uppstartsarbetet.
ARBETSUPPGIFTER
Familjehemsenhet 1 hör till avdelning Familjemottagning och resurser barn och vuxna i socialförvaltning Nordost. Enheten utgår från Tellusgatan 2, Bergsjön. Här arbetar vi med familjehemsvård samt kontaktbistånd. Vår enhet består av 3 st familjehemssekreterare som arbetar med jourhem, 5 st familjehemssekreterare som arbetar med Spink och rekrytering av familjehem, 7 st familjehemssekreterare som arbetar med att utreda, handleda och följa upp familjehem samt 4 st sekreterare som arbetar med att rekrytera, utreda och följa upp kontaktbistånd.
Nu önskar vi stärka upp på vår enhet med två familjehemssekreterare. En som kommer att arbeta mer riktat med rekrytering av familjehem och en som kommer att arbeta mer riktat med att utreda och följa upp familjehem.
Som familjehemssekreterare arbetar du med att rekrytera, utreda och handleda familjehem. Det innebär bland annat att åka på hembesök, göra intervjuer samt ge stöd i uppdraget. Fortlöpande dokumentation av arbetet ingår. Målet är att våra familjehem ska vara i egen regi och att de ska få ett kvalificerat stöd.
Vi har under en period arbetat med att utveckla tydliga strukturer då barn akut behöver placeras i jourhem, med syfte att skapa trygghet i samarbetet och för barnen. Detta har lett till att vi nu har ett team om tre familjehemssekreterare som ansvarar för våra jourhem och som hanterar färre ärenden, för att möjliggöra snabb hjälp och ett nära stöd. Teamet har ett nära samarbete med utredande socialsekreterare i det initiala eller akuta skedet. Nu är vi inne i en fas då vi ser över och stärker rekryteringen av familjehem i egen regi och enheten kommer fortsätta att utveckla och utforma detta arbete.
Vi värdesätter teamarbetet mellan barnsekreterare och familjehemssekreterare och har därför varje termin gemensam metod, teamdagar och trivseldagar. Våra kontor är placerade på samma våningsplan och övriga enheter som vi samarbetar med sitter i samma hus, vilket även det underlättar det dagliga samarbetet. Vi vill ta tillvara på den kapacitet och styrka som finns bland alla barn- och familjehemssekreterare och tror på att vi tillsammans kan åstadkomma mer!
Våra familjehem finns främst i Västra Götaland och Hallands län men även runtom i hela Sverige. Därför förekommer resor i arbetet. Även arbete på kvällstid förekommer.
På enheten får du kontinuerlig handledning och inom Göteborgs Stad erbjuds utbildningar, både för dig som familjehemssekreterare och för våra familjehem.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är socionom eller har annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi ser gärna att du har en relevant vidareutbildning som exempelvis Kälvestens intervjumodell samt BBIC. Det är meriterande om du som söker har tidigare erfarenhet av arbete som familjehemssekreterare eller med familjehemsvård.
Som familjehemssekreterare ingår det i ditt dagliga arbete att träffa familjer som är i behov av stöd. Det är därför viktigt att du har ett gott bemötande genom att lyssna på och skapa dig en förståelse för de människor du möter i din yrkesroll. Du trivs med att samarbeta, både tillsammans med kollegor inom enheten samt i din dialog med exempelvis brukare, uppdragstagare och andra myndigheter.
I din yrkesroll har du förmåga att vara lugn och stabil. Du planerar och organiserar ditt arbete på ett effektivt sätt och du har lätt för att vid behov omprioritera dina uppgifter under arbetsdagen. Du kan analysera flera möjliga lösningar och har förmåga att väga samman dessa till en bedömning.
I arbetet ingår resor och B-körkort är därför ett krav. Då tjänsten innefattar kommunikation samt dokumentation, krävs att du kan formulera dig på svenska språket, i tal och skrift. Goda datakunskaper är ett krav och kunskaper i Treserva ser vi som meriterande.
Välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Göteborgs Stad är en av Sveriges största arbetsgivare. Vårt uppdrag är att skapa en bra vardag för Göteborgs invånare, besökare och företagare. Som medarbetare i staden har du en trygg anställning med många karriärvägar där du får möjlighet till intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter.
Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering.
I socialförvaltning Nordost arbetar vi för att arbetsmiljön ska vara god och hälsofrämjande. Som anställd erbjuds du ett friskvårdsbidrag och även ett flertal rabatterade aktiviteter. Rökfri arbetstid tillämpas i hela förvaltningen.
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp