OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialförvaltningen Nordost arbetar för att ge invånare i nordöstra Göteborg en likvärdig och effektiv välfärd med möjlighet att leva trygga och självständiga liv. Förvaltningen ger stöd till individer och familjer enligt Socialtjänstlagen. Vi erbjuder också aktiviteter och mötesplatser som kan ge barn och ungdomar en meningsfull fritid. Dessutom arbetar förvaltningen aktivt med krisstöd, trygghetsfrågor, föreningsliv, folkhälsa samt kontakter med invånare och civilsamhälle.
Välkommen till en helt ny förvaltning i ett dynamiskt stadsområde - här jobbar vi för gemenskap och öppenhet med fokus på dem vi är till för!
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu en familjehemssekreterare som vill utvecklas i sin roll som socionom samt vara med och utveckla familjeenhetens arbete här i Angered!
Vi erbjuder dig ett varierande och stimulerande arbete i en engagerad arbetsgrupp. För att bredda och möjliggöra vår professionella utveckling arbetar vi kontinuerligt med metodutveckling och utbildningar. Vi har extern handledning och ett gott administrativt stöd.
Som familjehemsekretrare är dina huvudsakliga arbetsuppgifter att utreda, rekrytera samt utbilda nya familjehem både externa familjer och nätverksfamiljer. En viktig arbetsuppgift är att handleda och stötta familjehemmen både enskilt och i grupp i deras uppdrag. I dina arbetsuppgifter ingår även ekonomisk avtalsskrivning med familjehemmen.
Vi på familjehemsenheten är en nyfiken och engagerad arbetsgrupp som arbetar för att vidareutveckla familjehemsvården tillsammans och erbjuda det bästa stödet till våra familjehem. Vi samarbetar nära med barnsekreterarna i team och lägger stor vikt i detta arbete då vi vet att det gagnar de placerade barnen. Vi har även ett nära samarbete i staden mellan familjehemsenheterna där det bedrivs ett utvecklingsarbete i form av utbildningar, rekrytering av nya familjehem samt att det erbjuds föreläsningar.
Familjehemsekretrare består idag av 18 medarbetare med olika inriktningar. Arbetsledningen för familjehemssekreterare består av en enhetschef och två förste socialsekreterare.
Tillsammans med oss har du möjlighet att göra skillnad för dem vi är till för.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är utbildad socionom. Vi ser även att du har erfarenhet av socialt arbete.
Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete som familjehemssekreterare eller barnsekreterare.
Som familjehemssekreterare samarbetar du med många aktörer förutom familjehemmen, vilket innebär att du behöver vara trygg i din yrkesroll och kunna arbeta både självständigt och i samarbete med andra. Du behöver ha en god förmåga att strukturera, planera och prioritera bland dina arbetsuppgifter. Du är professionell och flexibel i ditt arbete.
I arbetet ingår resor och B-körkort är därför ett krav.
ÖVRIGT
Tjänsten är ett föräldravikariat på nio månader med eventuell möjlighet till förlängning.