OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi i socialförvaltningen Centrum arbetar varje dag för att invånarna i centrala Göteborg, Majorna, Linné, Örgryte och Härlanda ska få en bättre vardag. Våra uppdrag inom det sociala området är många och spänner från myndighetsutövning till insatser för en jämlik stad.
Vi vill skapa en mer likvärdig och effektiv socialtjänst som utgår från evidens och erfarenhet.
Om du söker mål och mening på din färd och vill verka i stadens hjärta - jobba hos oss!
ARBETSUPPGIFTER
På Familjehemsenheten i Centrum arbetar 37 personer med familjehem (en grupp för stadigvarande familjehemsplaceringar och en jourgrupp), kontakt- och stödverksamhet, ungdomsboende, barnsekreterarverksamhet samt rekrytering och utbildning av familjehem. Enheten servar i första hand socialförvaltningen Centrum (tidigare Centrum, Majorna-Linné och Örgryte-Härlanda) med familjehem och jourhem.
Vill du arbeta på en positiv och stimulerande arbetsplats med positiva, engagerade och kompetenta
kollegor?
Vi söker en familjehemssekreterare till vår arbetsgrupp med nio familjehemssekreterare och en 1:e socialsekreterare. Dina arbetsuppgifter kommer primärt att vara att rekrytera, utreda, matcha och handleda familjehem. Dokumentation bl.a. i form av utredning, journalföring och underlag till utskott samt avtal och underlag kring ekonomi ingår i arbetsuppgifterna. Du kommer också vid behov att matcha och utreda familjehem från privata bolag, i de fall vi inte själva kan erbjuda egna familjehem.
Vi är en stabil arbetsgrupp som präglas av gemensamt ansvarstagande. Vi erbjuder dig ett tydligt uppdrag, stor möjlighet till delaktighet, kompetenta och engagerade kollegor samt ett ledarskap som präglas av engagemang och närvaro. Vi har extern handledning i grupp och det pågår flera utvecklingsarbeten på enheten.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomutbildning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig för tjänsten.
Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med familjehem eller barn och unga inom socialtjänsten. Utbildning i att utreda och handleda familjehem är meriterande.
God förmåga till såväl självständigt arbete som samverkan är centralt för tjänsten. Det är också av vikt att du har en god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift.
Körkort är ett krav.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningsperioden.