Familjehemssekreterare till socialförvaltningen Nordost

Familjehemssekreterare till socialförvaltningen Nordost

Arbetsbeskrivning

Socialförvaltningen Nordost arbetar för att ge invånare i nordöstra Göteborg en likvärdig och effektiv välfärd med möjlighet att leva trygga och självständiga liv. Förvaltningen ger stöd till individer och familjer enligt Socialtjänstlagen. Vi erbjuder också aktiviteter och mötesplatser som kan ge barn och ungdomar en meningsfull fritid. Dessutom arbetar förvaltningen aktivt med krisstöd, trygghetsfrågor, föreningsliv, folkhälsa samt kontakter med invånare och civilsamhälle.
Välkommen till en helt ny förvaltning i ett dynamiskt stadsområde - här jobbar vi för gemenskap och öppenhet med fokus på dem vi är till för!

ARBETSUPPGIFTER
Är du vår nya medarbetare?

Familjehemsenhet 1 hör till avdelning Familjemottagning och resurser barn och vuxna i socialförvaltning Nordost. Enheten utgår från Tellusgatan 2, Bergsjön. Här arbetar vi med familjehemsvård samt kontaktbistånd. Vår enhet består av:
Familjehemsgruppen (utredning av familjehem, handledning och uppföljning)
Jourgruppen (ansvar för jourhem. Utredning, handledning och uppföljning)
Spink/rekryteringsgruppen (Rekrytering och utredning av familjehem) Samt
Kontaktgruppen (rekrytering, utredning, handledning och uppföljning av kontaktinsatser)

Vi växer och behöver utöka vår verksamhet. Därför söker vi en eller flera socialsekreterare till vår enhet. Detta förutsatt att erforderliga beslut tas.

Som familjehemssekreterare arbetar du med att rekrytera, utreda och handleda familjehem. Det innebär bland annat att åka på hembesök, göra intervjuer samt ge stöd i uppdraget. Fortlöpande dokumentation av arbetet ingår. Målet är att våra familjehem ska vara i egen regi och att de ska få ett kvalificerat stöd.

Vi har under en period arbetat med att utveckla tydliga strukturer då barn akut behöver placeras i jourhem, med syfte att skapa trygghet i samarbetet och för barnen. Detta har lett till att vi nu har ett team om tre familjehemssekreterare som ansvarar för våra jourhem och som hanterar färre ärenden, för att möjliggöra snabb hjälp och ett nära stöd. Teamet har ett nära samarbete med utredande socialsekreterare i det initiala eller akuta skedet. Nu är vi inne i en fas då vi ser över och stärker rekryteringen av familjehem i egen regi och enheten kommer fortsätta att utveckla och utforma detta arbete.

Vi värdesätter teamarbetet mellan barnsekreterare och familjehemssekreterare och har därför varje termin gemensam metod, teamdagar och trivseldagar. Våra kontor är placerade på samma våningsplan och övriga enheter som vi samarbetar med sitter i samma hus, vilket även det underlättar det dagliga samarbetet. Vi vill ta tillvara på den kapacitet och styrka som finns bland alla barn- och familjehemssekreterare och tror på att vi tillsammans kan åstadkomma mer!

Våra familjehem finns främst i Västra Götaland och Hallands län men även runtom i hela Sverige. Detta medför att det kan förekomma resor i arbetet samt arbete på kvällstid.

På enheten får du kontinuerlig handledning och inom Göteborgs Stad erbjuds utbildningar, både för dig som familjehemssekreterare och för våra familjehem!


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är socionom eller har annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Det är meriterande om du har en relevant vidareutbildning som exempelvis Kälvestens intervjumodell samt BBIC. Det är även meriterande om du som söker har tidigare erfarenhet av arbete som familjehemssekreterare eller med familjehemsvård.

Som familjehemssekreterare ingår det i ditt dagliga arbete att träffa familjer som är i behov av stöd. Det är därför viktigt att du har ett gott bemötande genom att lyssna på och skapa dig en förståelse för de människor du möter i din yrkesroll. Du trivs med att samarbeta, både tillsammans med kollegor inom enheten samt i din dialog med exempelvis brukare, uppdragstagare och andra myndigheter.

I din yrkesroll har du förmåga att vara lugn och stabil. Du planerar och organiserar ditt arbete på ett effektivt sätt och du har lätt för att vid behov omprioritera dina uppgifter under arbetsdagen. Du kan analysera flera möjliga lösningar och har förmåga att väga samman dessa till en bedömning.

I arbetet ingår resor och B-körkort är därför ett krav. Då tjänsten innefattar kommunikation samt dokumentation, krävs att du kan formulera dig på svenska språket, i tal och skrift. Goda datakunskaper är ett krav och kunskaper i Treserva ser vi som meriterande.

Sammanfattning

Liknande jobb


Föreståndare till Tallgården i Virserum

Föreståndare till Tallgården i Virserum

16 december 2024

Socialsekreterare till Utredningsenheten

Socialsekreterare till Utredningsenheten

18 december 2024

Skolsocionom

Skolsocionom

18 december 2024

18 december 2024