OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Social- och arbetsmarknadsnämnden svarar för individ- och familjeomsorg, försörjningsstöd, arbetsmarknadsinsatser och kommunal vuxenutbildning. Vi har utvecklat ett strukturerat utvecklingsarbete och genomgått en organisatorisk förändring som gör att verksamheten nu har utgångspunkt i ökat brukarperspektiv genom samverkan och helhetssyn.
Under 2015 ökade antalet barn som placerades i HVB (Hem för vård eller boende) och familjehem. Det handlade främst om ensamkommande flyktingbarn. Det bidrog till en utökning av barnföljare och familjehemssekreterare i verksamheten samt att dessa organiserades i en egen enhet riktad mot just dessa barn.
Då socialnämndens ansvar för dessa barn inte skiljer sig från övrigt placerade barn ur ett lagstiftningsperspektiv har vi för avsikt att 2017 organisera samtliga barnföljare och familjehemssekreterare i en gemensam enhet.
Denna enhet ska ha en enhetschef som driver verksamheten framåt och som leder och fördelar arbetet med personal och budgetansvar.
Om tjänsten:
- Du får vara med och utveckla familjehemsverksamheten i Köping.
- Du ger kontinuerligt stöd och ökar kompetensen för familjehem.
- Du upprättar avtal med arvode och omkostnadsersättning.
- Du rekryterar och utreder familjehem och kontaktfamiljer.
Kvalifikationskrav
Du har adekvat högskoleexamen som arbetsgivaren bedömer lämplig för aktuell tjänst. Vi ser helst att du har erfarenhet av arbete med barn och familjer i kommunal socialtjänst samt familjehemsvård. Du kan arbeta självständigt, ta egna initiativ och har ett intresse för att arbeta med utsatta grupper. Då arbetet i hög grad präglas av service både till myndighetspersonal och familjehem, bör du ha en god organisatorisk förmåga och tycka om att ge service.
De personliga egenskaper vi söker är i första hand egen drivkraft, hög grad av flexibilitet och initiativförmåga. Du måste vara en lagspelare med social kompetens och hög grad av ödmjukhet. Med hänsyn till att funktionen är ny är det av vikt att du är strukturerad och har en förmåga att upprätta fungerande rutiner både för det egna arbetet och för samarbetet med andra viktiga aktörer.
Vad kan vi erbjuda dig?
För oss är det viktigt att medarbetarna kan ha en god balans mellan arbete och fritid. Våra flexibla arbetstider ger våra medarbetare möjlighet att planera sin arbetstid.
Vi har under våren anställt administratörer samt en HR-Generalist för att frigöra tid och minska arbetsbelastningen för medarbetarna och cheferna.
Du kommer att erbjudas ett nära ledarskap och får personlig handledning av en mentor i något som kallas för jag- och jobbet.
Övrigt
Köpings kommun strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Köpingsbornas behov.
Innan tjänsten formellt kan tillsätts ska erforderliga förhandlingar genomföras samt beslut fattas.
I denna rekrytering kommer vi tillämpa löpande urval och tjänsterna kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag.
Kontaktpersoner på detta företaget
rektor Ragnar Larsson
0221-251 02
Rektor Tomas Ekholm
0221-25201
Rektor Gun-Marie Persson
0221-256 99
kommunchef Olle Emanuelsson
073-699 60 10
utvecklingsledare, grundskolan Helen Tångrot
0221-25523
Programrektor Sven-Erik Gustafsson
0221-25445
Programrektor Johanna Gidlund
0221-25491
Utvecklingsledare Yvonne Karlsson
0221-255 04
kostchef Maria Vallgren Eriksson
0221-25492
Facklig representant Kommunal -
0221-253 75