OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Familjehemssekreterare/barnsekreterare
AOV:2014:56
Arbete och Välfärd
Möt framtiden med oss i Arbete och välfärdsförvaltningen. Förvaltningen ansvarar för individ- och familjeomsorgen och vissa arbetsmarknads- och utbildningsinsatser i kommunen.
Vi har ett samlat ansvar för att förebygga och motarbeta utanförskap och stödja medborgaren till ökad självständighet.
Familjehemsenheten inom Barn- och ungdomsverksamheten söker dig som vill vara med och vidareutveckla familjehemsvården i Kristianstads kommun. Arbetsuppgifterna på enheten är uppdelade mellan barnsekreterare och familjehemssekreterare. Tjänstetiteln är familjehemssekreterare. Utöver ett stimulerande arbete i en kreativ anda kan vi erbjuda:
- Ansvarsfulla arbetsuppgifter
- Extern handledning
- Trevliga kollegor
- Friskvårdsbidrag
Arbetsuppgifter
I Familjehemsenhetens arbetsuppgifter ingår rekrytering,utredning och matchning av familjehem och kontaktfamiljer samt uppföljning av placeringar i familjehem. Även utbildning och handledning av familjehem ingår i uppgifterna.
Vi söker nu en barnsekreterare och en familjehemssekreterare.
Som barnsekreterare ansvarar du för uppföljning och handläggning av barn placerade i familjehem och på HVB-hem. Du ska skapa en bärande och förtroendefull relation till barnet och vara dess företrädare. Du ska samverka med barnets biologiska familj och med det professionella nätverket utifrån barnets behov.
Som familjehemsskereterare arbetar du med rekrytering och utredning av familjehem och andra uppdragstagare, samt ansvarar för uppföljning och stöd till olika familjehem.
Kvalifikation
Vi söker dig som är socionom och har erfarenhet av arbete med myndighetsutövning inom barn och ungdomsvård. Erfarenhet av arbetsuppgifter inom familjehemsvårdens verksamhetsområde samt kunskap om BBiC är meriterande.
Vi lägger stor vikt vid att Du med inlevelseförmåga, lyhördhet och kreativitet kan möta de barn och familjer vi arbetar med. Du ska ha god förmåga att arbeta självständigt, vara flexibel och kunna samverka med alla aktörer runt det placerade barnet samt i skrift kunna dokumentera ditt arbete väl.
Arbetet kräver körkort..
Anställningsvillkor
Vi erbjuder två vikariat.
Barnsekreterare, 100% med tillträde snarast och med varaktighet till och med 2015-08-31.
Familjehemsskereterare, 100% med tillträde 2014-12-01 och med varaktighet till och med 2015-06-30 med möjlighet till förlängning.
För mer information, ta kontakt med
Carola Oldén, Vik enhetschef, 044-13 58 40, 0733-13 58 40
För facklig information, ta kontakt med
Maya Månsson, SSR, 044-13 56 04
Lavdim Rushiti, Vision, 044-13 60 79
Sista ansökningsdatum
2014-08-24
Övrigt
Med hänsyn till medarbetares, kollegors, kunders och brukares hälsa tillämpar Kristianstads kommun rökfri arbetstid.
Är du intresserad
Du söker tjänsten via knappen, Sök tjänst, längst ner i annonsen. Du måste logga in.
Söker du via Arbetsförmedlingen går du in på www.kristianstad.se/jobb eller ansökan via extern webbplats.
Behöver du hjälp när du ska lägga upp din ansökan, ta kontakt med Maria Hallgren 044-13 58 07 eller Malin Josefsson 044-13 60 14.
Kontaktpersoner på detta företaget
Marie Ohlander, rektor
0733-13 43 38
Pia Hartman Melander, Förskolechef
0738-858191
Lena Rooth-Norén, enhetschef
044-13 54 24
Veronica Svensson, enhetschef
044-13 57 58
Elsie Sjöö, enhetschef
044-13 55 54
Mattias Jönsson, Rektor
0733-13 65 05
Agneta Ekner Carlsson
044-135863
Margareta Melin, enhetschef
044-13 62 17
Jan Herngren, rektor H1
0733-13 60 55
Ingrid Priemer, administrativ chef
044-13 59 21