OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Genom våra värdeord mod, tolerans och kreativitet arbetar vi i Uppvidinge kommun för att ge god service och utveckla samhällsviktiga funktioner till våra invånare, besökare och företag. Uppvidinge kommun är kommunens största arbetsgivare med cirka 800 anställda. Hos oss vill vi att våra medarbetare ska känna stor delaktighet och det ska finnas utrymme för flexibilitet och utveckling.
Vi erbjuder ett meningsfullt arbete där vi tillsammans har möjlighet att verkligen göra skillnad för kommunens invånare. Välkommen med din ansökan och välkommen till en kommun med ett blomstrande näringsliv, ett rikt föreningsliv och närhet till naturen!
Individ- och familjeomsorg är en del av Välfärds- och omsorgsförvaltningen i Uppvidinge kommun och är en dynamisk organisation med fokus på att ge våra medborgare ett gott bemötande och en bra service. Avdelningen består av tre enheter: en som arbetar med myndighetsutövning inom barn och familj, en som arbetar med myndighetsutövning inom vuxen och LSS (ekonomiskt bistånd, biståndshandläggning, missbruk och våld i nära relationer samt budget- och skuldrådgivare) och en öppenvårdsenhet som arbetar med behandling inom barn och familj, missbruk samt socialpsykiatri. Enheter som arbetar med myndighetsutövning utgår från Lenhovda, endast 30 minuters bilresa från Växjö. Här finns fri parkering och busshållplats precis utanför våra kontor. Varje medarbetare har eget kontor. Vår öppenvård är placerad i Åseda.
Vi vill göra det sociala arbetet till ett fält där människor med kompetens, ambition och hjärta kan utvecklas och utgöra en stabil grund för det kommande sociala arbetet som ständigt är i förändring. Vi ser det nära ledarskapet som en framgångsfaktor i att verka för stabilitet och kreativitet för varje enskild medarbetare. Detta för att kunna ge nära ärendehandledning i det dagliga arbetet både i grupp och individuellt. Vi vill ge varje medarbetare möjlighet att kunna växa och utvecklas i sin yrkesroll till att bli den bästa versionen av sig själv, oavsett om du har lång erfarenhet eller är ny i din yrkesroll. Vi tycker att det sociala arbetet är roligt och på vår arbetsplats hjälper vi varandra. Vi arbetar personcentrerat och stor vikt läggs på nära samverkan mellan våra enheter och andra samarbetspartner. Huvudsyftet är att ha en individ och en familj i centrum och att öka kvaliteten i det sociala arbetet. Detta ser vi i sin tur skapar en större arbetstillfredsställelse.
ARBETSUPPGIFTER
Vi har under hösten 2022 tillsatt en ny funktion i form av en samordnare. Syftet är att öka tillgängligheten för det ärendenära vardagliga stödet och på ett övergripande plan samordna processer mellan myndighet och behandlarna inom vår öppenvård. Organisatoriskt tillhör tjänsten Barn- och familjeenheten. Där ingår mottaget, utredande socialsekreterare, barnsekreterare och familjehemssekreterare. Tillsammans med enhetschef ansvarar samordnaren för att skapa effektiva och kvalitativa processer i verksamheten som både gynnar den enskilde och medarbetarna i det vardagliga arbetet.
Vi söker nu dig som intresserad av att arbeta med familjehem och placerade barn/ ungdomar och vill vara med i vårt utvecklingsarbete inom detta område.
Arbetet avser myndighetsutövning inom barnavården 0-20 år i form av uppföljning av placeringar, kontakt och stöd till biologiska föräldrar samt utredning och handledning till familjehem. Tjänsten innebär resor med tjänstebil.
Handläggningsarbete sker enligt SoL och LVU.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är engagerad och brinner för arbetet med placerade barn, deras biologiska föräldrar, nätverk och familjehem. Du är nyfiken, gillar utmaningar och är uthållig med en positiv grundinställning. Som person är du prestigelös, snabblärd och trygg i dig själv samt har en god förmåga att prioritera. Du är stresstålig och flexibel och ser till att det som behöver göras blir gjort. Du ser hellre möjligheter än svårigheter och tycker om utmaningar i att hitta konstruktiva lösningar på komplexa problem. Du är ödmjuk och lyhörd inför andras uppfattningar. Du har lätt för samverkan både internt och externt. Ett gott bemötande i klientkontakter är en självklarhet för dig.
Socionomexamen eller likvärdig kompetens krävs för tjänsten. Mångårig erfarenhet av arbete inom barn och familjeområdet är ett krav. Gärna med familjehem och placerade barn. Du uttrycker dig mycket väl i tal och skrift. Kunskap inom BBiC, Ett hem att växa i, handledning, hedersproblematik och barns våldsutsatthet är meriterande.
Mycket stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet.
B-körkort är ett krav.
Intervjuer kan komma att ske löpande.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Uppvidinge kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.
Inför rekryteringsarbetet har Uppvidinge kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.