Familjehemssekreterare/socialsekreterare

Familjehemssekreterare/socialsekreterare

Arbetsbeskrivning

I Ludvika är barn och ungdomar viktiga! Det visar vi genom att göra barnen och ungdomarna till navet i den kommunala organisationen. De flesta resurser riktade till barn- och ungdomar har samlats under en och samma nämnd. Där finns förskola, grundskola, särskola och även Individ-och familjeomsorgen. Gemensamt för samtliga verksamheter är ett medvetet kvalitetsarbete för att ständigt utveckla och förbättra arbetet med barn och ungdomar.


Välkommen till oss
Individ och familjeomsorgen, IFO är en del av Social- och utbildningsförvaltningen i Ludvika kommun. Vi har ca 100 medarbetare som är organiserade i fem enheter Utredningsenheten, Stöd- och försörjningsenheten, Familjehems- och familjerättsenheten, Öppenvårdsenheten samt Serviceenheten. 

Du kommer att arbeta på Familjehems- och familjerättsenheten. På enheten arbetar nio socialsekreterare och fyra familjerättssekreterare tillsammans med 1:e socialsekreterare och enhetschef. Då våra kollegor går vidare inom organisationen rekryterar vi nu en socialsekreterare med inriktning familjehem samt en socialsekreterare med inriktning placerade barn och ungdomar. 

Som medarbetare hos oss erbjuds du ett meningsfullt och omväxlande arbete i en engagerad och trevlig arbetsgrupp med högt i tak. Som anställd i Ludvika kommun får du även möjlighet till ett brett utbud av friskvårdaktiviteter, extern handledning och semesterväxling. 

Arbetsuppgifter
I arbetet med inriktning mot familjehem arbetar du med att rekrytera, utreda, handleda och utbilda familjehem samt att utreda kontaktpersoner och kontaktfamiljer. Övriga ansvarsområden i tjänsten är att skriva ekonomiska avtal och beräkna ersättningar till våra uppdragstagare. 

I arbetet med inriktning mot placerade barn och ungdomar arbetar du med att följa upp vården, vilket innebär att följa upp att barn och ungdomar får en trygg och säker vård. I arbetet kommer du att överväga och ompröva vården, göra umgängesbedömningar och umgängesplaner, vårdnadsöverflyttsutredningar när det är aktuellt samt följa upp insatser som finns runt de placerade barnen. 

I båda tjänsterna ingår fortlöpande dokumentation och arbetet kan innebära långa resor. Socialsekreterarna arbetar tillsammans i team runt våra placerade barn, ungdomar, deras biologiska nätverk, familjehem och HVB-hem. Vi lägger stort fokus på delaktighet, tydlighet och ett gott bemötande med ett nära samarbete med dem vi är till för. För oss är det viktigt att jobba nära de barn och familjer vi möter. 

Enheten har ett nära samarbete med övriga enheter inom IFO och samverkar även med andra samhällsaktörer som finns runt placerade barn och ungdomar.  

Kvalifikationer
Vi söker dig som är positiv, ansvarstagande, flexibel, nyfiken på andra och tycker om ett arbete med varierande arbetsuppgifter och utmaningar med barnets bästa i fokus. Då arbetet på enheten handlar om att skapa relationer, vill vi att du har en god förmåga till relationsbygge och att du har lätt för att kommunicera på ett tydligt och smidigt sätt såväl internt som externt.

Krav: socionomexamen, kunskaper om aktuell lagstiftning. God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, bra samarbets- och initiativförmåga. 

Meriterande: Erfarenhet av myndighetsutövning inom IFO:s verksamhetsområde, erfarenhet och kunskap inom familjehem och placeringsområdet, kunskap och erfarenhet inom BBIC, systemiskt förhållningssätt, Signs och safety samt Våld i nära relationer. 

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. 

Körkort är ett krav.  

Anställning
Vi söker två socialsekreterare. Tjänsten är tillsvidare, heltid (dagtid)

Tillträde 2022-09-01 eller efter överenskommelse

Kontaktperson
Enhetschef, Jessica Kalles, 0240-869 49, jessica.kalles@ludvika.se

1:e socialsekreterare, Tuss Rombin, 0240-868 27, tuss.rombin@ludvika.se 

Facklig kontaktperson
Akademikerförbundet SSR, nås via kommunens växel 0240-860 00

Vision, nås via kommunens växel 0240-860 00

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 31 augusti 2022. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem.

Urval och intervjuarbete kommer att ske löpande under ansökningsperioden och vi kan kalla till intervju innan sista ansökningsdagen. 

I enlighet med LAG (2013:852) om registerkontroll av personer som ska arbeta med barn, krävs att du som erbjuds tjänsten kan uppvisa ett utdrag ur Polismyndighetens belastningsregister. Detta önskar vi att du liksom din legitimation medtar vid eventuell intervju tillsammans med ditt utbildningsbevis.

Vi undanber oss alla erbjudanden om kandidatförmedling samt annonserings-och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ludvika kommun
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 9 augusti 2022
  • Ansök senast: 31 augusti 2022

Besöksadress

Gullregnsvägen 16
None

Postadress

Ludvika kommun
Ludvika, 77182

Liknande jobb


Socialsekreterare inriktning barn och unga, Håbo kommun

Socialsekreterare inriktning barn och unga, Håbo kommun

26 november 2024

Socialsekreterare missbruk vikariat, Östhammar

Socialsekreterare missbruk vikariat, Östhammar

26 november 2024