Familjehemssekreterare/Socialsekreterare

Familjehemssekreterare/Socialsekreterare

Arbetsbeskrivning

Är du vår nya familjehemssekreterare? Vi behöver förstärka och utveckla vår rekrytering av familjehem i egen regi. I den här rollen får du därför möjlighet att vara med och utveckla och förbättra arbetssätt och rutiner med syfte att skapa trygghet i samarbetet med våra familjehem och för barnen för att möjliggöra snabb hjälp och ett nära stöd.

Myndighet Barn- och Unga är en liten enhet med närhet till samverkanspartners och beslutsfattare där du har en stor möjlighet att påverka och bedriva utvecklingsarbete. Vi har två enhetschefer för att möjliggöra ett nära ledarskap och stöd i vardagen för våra socialsekreterare. Enheten består av tre arbetsgrupper, Mottaget, Utredargruppen och Insatsgruppen. Det finns ett mycket tätt samarbete med Vuxenenheten som ansvarar för bistånd äldre, LSS, kommunal omsorg, beroendeproblematik samt våld i nära.

ARBETSUPPGIFTER
Som familjehemssekreterare arbetar du med att rekrytera, utreda och handleda familjehem, kontaktfamiljer samt kontaktpersoner. Det är därför viktigt att du har ett gott bemötande genom att lyssna på och skapa dig en förståelse för de människor du möter i din yrkesroll. Du arbetar tätt med socialsekreterarna inom Barn- och unga och driver ärendena framåt med barnperspektivet i fokus. Fortlöpande dokumentation av arbetet är en viktig del i ditt arbete.

Extern handledning och löpande kompetensutveckling ingår i tjänsten.

KVALIFIKATIONER
Du som söker är socionom eller har annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

Du trivs med att samarbeta, både tillsammans med kollegor inom enheten samt i dialog med exempelvis familjer, uppdragstagare och andra myndigheter. I din yrkesroll har du förmåga att vara lugn och stabil. Du planerar och organiserar ditt arbete på ett effektivt sätt och du har lätt för att vid behov omprioritera dina uppgifter under arbetsdagen. Du kan analysera flera möjliga lösningar och har förmåga att väga samman dessa till en bedömning.

Dokumentation och utredning är en viktig del i ditt arbete och därför behöver du också ha goda kunskaper i svenska i tal och i skrift, samt datorvana.

Erfarenhet av liknade arbetsuppgifter är meriterande.
För tjänsten krävs B-körkort.

Det är krav på att kunna uppvisa ett utdrag från belastningsregistret vid intervjutillfälle eller senare i rekryteringsprocessen.

ÖVRIGT
Rekryterande chef Pia Toreborg har semester t o m 28 augusti. Frågor om tjänsten besvaras fram tills dess av enhetschef Eva Nilsson.

Vaggeryds kommun har före annonsering övervägt val av annonseringskanaler och undanber sig därför samtal från rekryteringsfirmor och annonsförsäljare.

Kontaktpersoner på detta företaget

Lotta Damberg
0370-67 8033
Facklig representant nås via kommunens växel
0370 67 80 00
Peter Sebenius
0370- 67 83 69
Ann Hennig
0370-67 83 10
Mona-Lill Sjöland
0370-67 83 36
Linda Morén
0393- 67 84 01
Mikaela Johansson
0370-67 80 22
Yvonne Frank Ljungberg
0393- 67 80 83
Isak Ceder
0370 67 83 39
Liv Borefur
0370-678319

Sammanfattning

Besöksadress

56821 Skillingaryd
None

Postadress

Box 43
Skillingaryd, 56821

Liknande jobb


22 november 2024

Specialistsocionom

Specialistsocionom

22 november 2024

Handledare gruppledare inom socialtjänst till Stockholm!

Handledare gruppledare inom socialtjänst till Stockholm!

22 november 2024

21 november 2024