OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
I Ludvika är barn och ungdomar viktiga! Det visar vi genom att göra barnen och ungdomarna till navet i den kommunala organisationen. De flesta resurser riktade till barn- och ungdomar har samlats under en och samma nämnd. Där finns förskola, grundskola, särskola och även Individ-och familjeomsorgen. Gemensamt för samtliga verksamheter är ett medvetet kvalitetsarbete för att ständigt utveckla och förbättra arbetet med barn och ungdomar.
Arbetsplatsen
Individ- och familjeomsorgen (IFO) i Ludvika har ca 90 medarbetare och är organiserade med en övergripande verksamhetsledning och fyra enheter, Stöd- och försörjningsenheten, Utredningsenheten, Familjehems- och familjerättsenheten och Öppenvårdsenheten.
Du kommer att arbeta på Familjehems- och familjerättsenheten. På enheten arbetar nio socialsekreterare och fyra familjerättssekreterare. Arbetet leds av enhetschef och 1:e socialsekreterare. Socialsekreterargruppen är uppdelad så att några arbetar med inriktning mot våra familjehem och andra arbetar med att följa de placerade barnen och ungdomarna. Arbetsgruppen arbetar sedan tillsammans i team med våra placerade barn, ungdomar, deras biologiska nätverk och familjehem.
Som medarbetare hos oss erbjuds du ett meningsfullt och omväxlande arbete i en engagerad och trevlig arbetsgrupp med högt i tak. Som anställd i Ludvika kommun får du även möjlighet till ett brett utbud av friskvårdsaktiviteter, extern handledning och semesterväxling.
Arbetsuppgifter
I arbetet med inrikting mot familjehem arbetar du med att rekrytera, utreda, utbilda och handleda familjehem samt att utreda kontaktpersoner och kontaktfamiljer. Övriga ansvarsområden i tjänsten är att skriva ekonomiska avtal och beräkna ersättningar till våra uppdragstagare. Fortlöpande dokumentation ingår i tjänsten och arbetet kan innebära långa resor.
Vi söker
Dig som är positiv, ansvarstagande, flexibel, nyfiken på andra och tycker om ett arbete med varjerande arbetsuppgifter och utmaningar med barnets och familjehemmets bästa i fokus. Då arbetet på enheten handlar om att skapa relationer med våra familjehem vill vi att du har en god förmåga till relationsbygge och att du har lätt för att kommunicera på ett tydligt och smidigt sätt så väl internt som med våra externa aktörer.
Kvalifikationer
Krav på Socionomexamen, kunskaper om aktuell lagstiftning. God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, bra samarbets- och initiativförmåga.
B-körkort krävs.
Meriterande är erfarenheter från familjehemsarbete, myndighetsutövning inom IFO mot området barn och unga, kunskaper och erfarenheter av BBIC, systemiskt förhållningssätt, MI, ASI, Signs of safty och våld i nära relationer.
Arbetsgivaren kommer även att lägga stor vikt vid den personliga lämpligheten för uppdraget.
Anställning
Tillsvidareanställning, heltid (dagtid).
Tillträde efter överenskommelse.
Kontaktperson
Enhetschef, Jessica Kalles, 0240-869 49, jessica.kalles@ludvika.se
1:e socialsekreterare, Elin Ekman, 0240-868 92, elin.ekman@ludvika.se
Facklig kontaktperson
Akademikerförbundet SSR, nås via kommunens växel 0240-860 00
Vision, nås via kommunens växel 0240-860 00
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 19 december 2021. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem.
I enlighet med Lag (2013:852) om registerkontroll av personer som ska arbeta med barn, krävs att du som erbjuds tjänsten kan uppvisa ett utdrag ur Polismyndighetens belastningsregister. Detta önskar vi att du liksom din legitimation medtar vid eventuell intervju tillsammans med ditt utbildningsbevis.
Vi undanber oss alla erbjudanden om kandidatförmedling samt annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.