OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Social resursförvaltning erbjuder göteborgarna många olika tjänster inom det sociala området. Det gör vi som ett stöd till stadsdelarna som har det yttersta ansvaret för sina invånare. Våra verksamheter är ofta specialiserade och unika och vänder sig till alla eller stora grupper av göteborgare.
Vi arbetar med flyktingar, missbruk, hemlöshet, utsatta barn och familjer, fältarbete, funktionsnedsättning och mycket mer. Vi samordnar också " Jämlik stad" – en långsiktig satsning för social hållbarhet. Vår vision lyder: "Tillsammans har vi kraft att skapa nya möjligheter i människors liv. I ett hållbart Göteborg finns det plats för alla".
ARBETSUPPGIFTER
Som familjerättssekreterare möter vi föräldrar som behöver hjälp att hitta lösningar ifråga om vårdnad, boende och umgänge rörande deras barn. I praktiken innebär det ett arbete med såväl skriftliga utredningar till tingsrätten som med samtal i syfte att nå samförståndslösningar. Samtal med barn är en mycket viktig del i arbetet.
Tjänsten innehåller varierade arbetsuppgifter med tyngdpunkt på utredningsarbete på uppdrag av tingsrätten samt samarbetssamtal. Då arbetet innebär myndighetsutövning ställs höga krav på dokumentation och förmåga att sammanställa skriftliga utredningar. Metod- och processhandledning en naturlig del i vårt arbete.
På Familjerättsbyrån handläggs också adoptionsärenden och ärenden där föräldraskap behöver bekräftas.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen och flerårig erfarenhet av myndighetsutövning. Du behöver också ha erfarenhet av barnsamtal, arbete med människor som behövt stöd i sin roll som förälder samt arbete med människor från olika kulturer.
För att lyckas i rollen som familjerättssekreterare behöver du ha god förmåga att se situationer ur olika perspektiv och att hantera konflikter. Det innebär att du har ett gott bemötande och är lyhörd för behov hos såväl barn som föräldrar. Du är tydlig i din kommunikation i såväl tal som skrift samt är strukturerad och ansvarsfull i ditt arbete. Som familjerättssekreterare behöver du vara en stabil person som kan balansera olika krav och behålla lugnet i svåra situationer.
Vi vill att du har god datavana och kunskaper i Office-365 och Treserva. Då vår målgrupp innefattar människor från andra kulturer är det meriterande om du behärskar flera språk.
ÖVRIGT
Familjerättsbyrån är centralt placerad vid Järntorget i Göteborg och består av engagerade chefer och kollegor. Vi är en uppmärksammad familjerätt för vårt arbete med utvecklingsfrågor och 2016 tilldelades vi pris för vårt arbete med att öka barns delaktighet (se film: https://www.youtube.com/watch?v=_rA5i4rvFZE). Då vi har en hög kompetens inom vårt verksamhetsområde efterfrågas ofta vår kompetens på nationell nivå.
Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden.