Familjerättssekreterare

Familjerättssekreterare

Arbetsbeskrivning

Leksands kommun är rätt plats för dig som vill bidra, utvecklas och trivas. Hos oss får du arbeta med engagerade kollegor, utvecklas inom ditt område och arbeta med Sveriges viktigaste jobb. Vår värdegrund hjälper dig i ditt dagliga arbete genom att visa vad som är viktigt och hur vi kan förhålla oss till varandra och dem vi är till för. Vår vision berättar vart vi är på väg.

Vårt uppdrag är att stödja och hjälpa medborgarna enligt gällande lagstiftning och politiska riktlinjer. Den ambitionen innebär att vi satsar på kompetenshöjande åtgärder och evidensbaserade arbetssätt. Vi har som mål att vara en attraktiv arbetsgivare som utvecklar, motiverar och behåller våra medarbetare. Individ- och familjeomsorgen är uppdelad i tre arbetsgrupper, barn 0-12 år, ungdom 13-20 år och vuxen/missbruk. 

Dina arbetsuppgifter

Som socialsekreterare inom familjerätten arbetar du med familjerättshandläggning. Du ansvarar för rådgivning och handläggning av ärende inom området, som faderskap/föräldraskap, samarbetssamtal, vårdnad, boende- och umgängesutredningar, avtal, medgivande, adoptioner och umgängen. I huvudsakligen arbetar du som familjerättshandläggaren men andra arbetsuppgifter inom socialtjänstens område kan uppstå eftersom det är ett mindre socialkontor.

Familjerätten står inför en organisationsförändring. Där som får tjänsten kommer att vara en del i den förändringen och det kan även förekomma att tjänsten blir arbetets ledande.

Kvalifikationer

Vi söker dig med socionomexamen samt minst två års tidigare erfarenhet inom myndighetsutövningen med barn och unga eller familjerätt. Det är meriterande om du har utbildning i samarbetssamtal, vårdnadsutredningar, BBIC och Signs of safety. Du ska behärska det svenska språket i tal och skrift. I arbetet samverkar du aktivt med andra aktörer såväl interna som externa, exempelvis socialtjänstens öppenvård och vuxengrupp, omsorgen, hälso- och sjukvård och skola.

Din profil

Du har en socionomexamen. Du har ett bra omdöme, gör korrekta avvägningar och prioriteringar i det dagliga arbetet och i bedömningar. Du klarar av att väga samman komplex information och olika typer av hänsynstaganden och visa omdöme vid uttalanden, agerande och beslut samt har en god analytisk förmåga. Som person behöver du ha en personlig mognad, vara trygg, stabil samt ha självinsikt. Du behöver kunna se relationer i sina rätta perspektiv och skilja på det personliga och professionella och förhålla dig på ett sätt som är anpassat till situationen.

Du behöver ha en god samarbetsförmåga och kunna arbeta bra tillsammans med dina kollegor och klienter. Där behöver du kunna lyssna, kommunicera och lösa konflikter på ett konstruktivt sätt. Du ska även kunna vara lugn och kontrollerad i stressade situationer och behålla ett realistiskt perspektiv på situationer och fokusera på rätt saker. Det är viktigt att kommunicera på ett tydligt sätt och genom det säkerställa att budskap når fram och att förväntningarna är klara för alla berörda parter.

Datafärdigheter och vana att arbeta med olika IT lösningar

 B-körkort för manuell växellåda är ett krav för tjänsten.

Tjänsten är en tillsvidare tjänst. Vi tillämpar individuell lönesättning.

Vi erbjuder dig

För oss är det viktigt att alla våra medarbetare hittar en balans mellan jobb och hem, känner trygghet i sin anställning och en ökad livskvalitet genom att jobba i kommunen. Lyckas vi med det lyckas vi också med vår gemensamma uppgift.

Vi arbetar aktivt med att skapa en arbetsplats som ger alla medarbetare rätt förutsättningar att göra ett bra jobb. Vi vill att allverksamhet ska ha ett hälsofrämjande synsätt och vi strävar efter ett rikt arbetsinnehåll, arbetstillfredsställelse, gemenskap och personlig utveckling för alla medarbetare. Vi ser kompetensutveckling som självklart och nödvändigt. Alla medarbetare ska vara rätt rustad för sitt arbete och därför uppmuntrar vi våra medarbetare att vidareutvecklas genom exempelvis kurser, utbildningar och nätverkande.

På vår hemsida har vi samlat information om hur det är att arbeta hos oss och vilka mervärden och förmåner du har som medarbetare. För mer information vänligen se www.leksand.se/jobbahososs 

För dig som sökande har vi möjlighet att erbjuda medflyttandeservice, se vidare www.rekryteringslots.se

Din ansökan

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Leksands kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länken. Ansökningshandlingarna består av CV och personligt brev.

Sista ansökningsdatum är 24 maj 2021 och rekrytering sker fortlöpande. Tillsättning sker efter överenskommelse.

Katja Vestling

Avdelningschef Myndighet, funktionshinder och stöd

0247-80 262

Facklig representant, SSR, kontakta kundtjänst 0247-80000

Läs mer www.leksand.se

Kontaktpersoner på detta företaget

Maria Granath-Nilsen, Ansvarig chef
0247-805 67
Carina Stegeborn, (facklig) Facklig representant
0247-802 95
Pia Eriksson-Lundström, Ansvarig chef
0247-801 58
Rigmor Bewö-Lundblad, Ansvarig chef
0247-806 07
Karin Elfving, Ansvarig chef
0247-805 46
Maria Thulemark, Ansvarig chef
0247-801 17
Ing-Marie Ludvigsson, Ansvarig chef
0247-804 61
Annica Sandy Hedin, Ansvarig chef
0247-801 79
Anders Östberg, Ansvarig chef
0247-802 34
Lena Andersson, Ansvarig chef
0247-806 60

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Leksands kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 29 april 2021
  • Ansök senast: 24 maj 2021

Besöksadress

Kommunhuset Torget 5
None

Postadress

Personalavdelningen
2029, 79380

Liknande jobb


Familjerättssocionom

Familjerättssocionom

6 november 2024

Familjerättssekreterare

Familjerättssekreterare

1 december 2022

25 november 2022