OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Familjerättsenheten
Är du nyfiken på hur det är att arbeta som familjerättssekreterare inom offentlig sektor? Just nu söker vi på Familjerättsenheten dig som har en god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Det här jobbet innebär inte bara spännande arbetsuppgifter utan också en trevlig arbetsmiljö som kännetecknas av väl utarbetade arbetsrutiner, gott samarbete mellan olika enheter, många gemensamma aktiviteter och bra laganda.
Familjerättsenheten tillhör avdelning vuxen inom Socialförvaltningen. I arbetsgruppen finns ett starkt engagemang, hög kompetens samt en flerårig erfarenhet av familjerättsligt arbete. Personalgruppen består av 13 familjerättssekreterare, två administratörer och en specialisthandläggare samt en enhetschef. Specialisthandläggarens roll är att stödja och vägleda familjerättssekreterarna i det vardagliga arbetet. För att främja rättssäkerhet och god kvalité arbetar familjerättssekreterarna två och två i utredningar.
Läs om verksamheten (https://insidan.uppsala.se/Kommungemensamt/Kontor--forvaltningars-interna-sidor/Forvaltningar/Socialforvaltningen/Organisation-och-styrning/Avdelning-vuxen/Familjeratt)
Ditt uppdrag
Som familjerättssekreterare ansvarar du för att genomföra utredningar och upplysningar på begäran av tingsrätten i frågor som rör vårdnad, boende och umgänge. Du kommer också att handlägga fader- och föräldraskap och verkställighet av umgängesstöd efter beslut/dom från Tingsrätten och andra ärenden inom det familjerättsliga området.
Din bakgrund
Vi söker dig som har socionomexamen samt det är viktigt med god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift, god samarbetsförmåga, god förmåga att arbeta självständigt och god datorvana med kunskaper och erfarenhet av Lifecare. B-körkort är också ett krav. Det är meriterande om du har erfarenhet från arbete med familjerätt eller erfarenhet av myndighetsutövning inom IFO inriktning barn och ungdom. Vi tror att du som drivs av att få ta stort eget ansvar och möjligheten att få jobba med kompetenta kollegor kommer att trivas extra bra hos oss.
Du är lugn och samlad i olika situationer och har förmågan att fokusera på rätt saker. Vidare söker vi dig som har en god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Du är en kommunikativ person som har lätt för att lyssna och anpassa ditt sätt att kommunicera. Du är även bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete.
Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:
Eva Lignell, enhetschef 018 - 727 69 25
Margita Stigson, specialisthandläggare 018 - 727 14 95.
Facklig företrädare:
Akademikerförbundet SSR, Maria Persson, 018-727 24 24
Vision, Sofia Venemalm, 018-727 12 13.
Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 11 80.
I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Om vår organisation
Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Systemledning, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.
Mer information om vår organisation hittar du på uppsala.se (https://www.uppsala.se)
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kajsa Angerdal Skoglund
Christoffer Nilsson
Margareta Svenningsson
Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43