OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi är allt fler som väljer att bo i Uddevalla. Kommunen växer stadigt och har idag drygt 55 000 invånare. Här har vi hav, skog och fjäll nära inpå och dessutom ett rikt näringsliv som präglas av småföretagande och god samverkan.
I Uddevalla kommun strävar vi aktivt efter mångfald genom att värdesätta och rekrytera medarbetare med olika bakgrund. Vi bedriver ett aktivt hälsofrämjande arbete med målsättningen att vara en attraktiv arbetsgivare och en hälsofrämjande organisation. I mötet med andra människor är våra ledord öppenhet, respekt och professionalitet. Tillsammans arbetar vi för ett hållbart samhälle - för alla invånare.
Hjärtat i Bohuslän, liv, lust och läge ger livskvalitet!
Beskrivning
En av våra kollegor lämnar oss för ett nytt jobb och vi söker därför en familjerättssekreterare till en trygg och stabil arbetsgrupp.
Arbetsgruppen består idag av sju personer. Vi kan erbjuda dig ett utvecklande och stimulerande arbete med engagerade och erfarna kollegor. Vi arbetar med barnperspektivet i fokus och vårt mål är att ständigt vidareutveckla vårt arbete.
Arbetsuppgifter
Som familjerättssekreterare är din uppgift att med utgångspunkt från barnets behov stödja barn och föräldrar i familjerättsliga frågor utifrån föräldrabalken, barnkonventionen och socialtjänstlagen. Vi utreder frågor kring vårdnad, boende och umgänge på uppdrag av Tingsrätten. Familjerätten erbjuder samarbetssamtal, dels frivilliga på föräldrars initiativ och dels på uppdrag av Tingsrätten. Vidare ingår att göra adoptionsutredningar, föräldraskapsärenden, upprätta avtal, namnyttranden samt verkställa umgängen med umgängesstöd. En del av arbetet är att vara rådgivande i familjerättsliga frågor. Gruppen har regelbunden handledning samt en nära arbetsledning.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen. Dokumenterad erfarenhet av myndighetsutövning inom barn- och unga är ett krav. Positivt om du har erfarenhet av familjerätt.
Som person har du lätt för att samarbeta och ett gott bemötande när du möter våra barn och föräldrar. Du har en god analytisk förmåga och arbetar strukturerat, dvs kan planera och organisera ditt arbete på ett bra sätt. Självklart är du engagerad och har ett intresse för verksamhetsområdet.
Körkort är ett krav
Anställning sker under förutsättning att erforderliga beslut fattas. För tjänster där arbetet innebär direkt och regelbunden kontakt med barn och ungdomar, samt för verksamhet inom LSS, vård- och omsorg, hälso-och sjukvård, psykiatrisk vård och missbruksvård, ska giltigt utdrag ur polisens belastningsregister visas upp alternativt lämnas in före anställning. Tänk på att det kan ta tid att få utdraget så beställ det i god tid för att rekryteringsprocessen inte ska fördröjas.
När du söker ett jobb i vår jobb-portal diarieförs din ansökan. Det beror på att vi är en offentlig verksamhet. Din ansökan blir då en allmän handling när vi har mottagit den. Det innebär att ansökningshandlingarna kan begäras ut av den som vill. Undantag är ansökningar från personer som har skyddad identitet. Om du av någon anledning inte kan registrera dina uppgifter i ett offentligt system kontaktar du den person som anges vid kontakt i respektive annons.
För dig som inte är medborgare inom EU/EES-området krävs arbetstillstånd, detta gäller inte dig som har permanent uppehållstillstånd. Arbetstillståndet ska uppvisas vid intervjutillfället.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.