OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Gävle växer och är i stark utveckling. Vi erbjuder intressanta och utmanande jobb med goda möjligheter för dig att växa. I kuststaden Gävle har du nära till natur, kultur och upplevelser. Vill du vara med och ta Gävle in i framtiden? Nu söker vi dig som vill göra Gävle ännu bättre tillsammans med oss!
Välfärd Gävles medarbetare gör Gävle tryggare för äldre, personer med funktionsnedsättning och människor i utsatta situationer. Vi jobbar även med att skapa de bästa förutsättningarna för vuxnas lärande och för personlig utveckling. Vi erbjuder framtidsyrken som både utmanar och utvecklar och du jobbar med sånt som är viktigt på riktigt. Tillsammans gör vi Gävle tryggare!
Familjerättsenheten tillhör myndighetskontoret inom Välfärd Gävle och arbetsgruppen består idag av nio familjerättssekreterare, en familjerättsassistent samt en enhetschef. Välkommen till vår grupp som präglas av en god struktur och med ett tillitsbaserat förhållningssätt, där gemenskap är en viktig faktor. Vi har tillgång till friskvårdsbidrag samt extern handledning.
ARBETSUPPGIFTER
Vill du ha ett spännande och omväxlande arbete där du gör skillnad varje dag? Vi söker nu en familjerättssekreterare till familjerättsenheten. Kom och gör Gävle tryggare med oss!
Som familjerättssekreterare hos familjerätten ska du utreda och handlägga vårdnads-, boende och umgängesfrågor på begäran av tingsrätt samt ansvara för konfliktlösande samarbetssamtal med separerade föräldrar och alltid med fokus på barnets bästa.
I ditt arbete ska du även utreda och handlägga faderskap och föräldraskap samt särskilt förordnad vårdnadshavare. Du handlägger umgängesärenden med umgängesstöd eller kontaktperson och utredningar om medgivande för adoption.
Inom familjerätten pågår ett utvecklingsarbete så du kommer att vara en del av det arbetet där du tillsammans med dina kollegor driver utvecklingen framåt. Då vi arbetar tätt tillsammans är samarbete en viktig del i arbetet. Vi arbetar utifrån tydligt barnperspektiv med Barnkonventionen som vårt styrdokument.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en socionomexamen samt har erfarenhet av arbete med familjesamtal och socialt handläggnings- och utredningsarbete. Det är även högt meriterande om du har erfarenhet av familjerätt samt har en god dokumentationsvana och förmåga att skriva tydligt och välstrukturerat.
Som person är du flexibel, då du kan anpassa dig till olika situationer och har förmågan att ändra ditt syn- och förhållningssätt. Du är även en god planerare, där du organiserar och strukturerar ditt arbete väl för att på bästa sätt nå resultat då du arbetar mycket självständigt.
Du är en person som inger lugn och stabilitet då du möter mycket olika människor och även under pressade situationer. Kvalitet, bemötande och samarbete är de viktigaste framgångsfaktorerna i vår gemensamma värdegrund. För dig är det självklart att utgå från den i mötet med klienter, kunder, anhöriga och kollegor.
Bilresor i tjänsten kan förekomma, därför är det önskvärt om du har B-körkort.
För anställning behöver du visa ett utdrag ur Polisens belastningsregister.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Gävle kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via Offentliga Jobb och inte via e-post eller pappersformat.
Om du söker en deltidstjänst hos oss så finns ett beslut inom Gävle kommun som innebär att du som tillsvidareanställd medarbetare kan begära att du vill arbeta heltid. En sådan begäran kan innebära att du kan behöva utföra andra arbetsuppgifter än dina ordinarie.
Gävle kommun hör till finskt förvaltningsområde. Om du därför utöver våra övriga kompetenskrav även talar finska, kan det vara en merit.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Gävle kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.