Familjerättssekreterare

Familjerättssekreterare

Arbetsbeskrivning

Enköpings kommun är arbetsplatsen för dig som vill vara med och skapa det långsiktigt goda samhället. Här får du möjlighet till personlig utveckling samtidigt som du får chansen att göra verklig skillnad för alla som lever och verkar i Enköping. Vi förutsätter att du är kompetent, vetgirig och redo att axla ett stort ansvar. Vilka goda idéer vill du vara med och förverkliga?

Vill du veta mer om oss som arbetsgivare? Titta in på vår jobbsida: https://jobb.enkoping.se

På Socialförvaltningen arbetar ca 150 medarbetare. Inom avdelningen öppenvård barn och familj och familjerätt arbetar 22 medarbetare. Familjerättens uppgift är att med utgångspunkt i barnets behov stödja barn och föräldrar i familjerättsliga frågor utifrån föräldrabalken och socialtjänstlagen.

Tjänsten är placerad på Familjerätten där det arbetar 3,5 medarbetare med de familjerättsliga frågorna. En av familjerättssekreterarna är också teamets samordnare som fördelar och leder arbetet i vardagen.

ARBETSUPPGIFTER
Som familjerättssekreterare kommer du utreda frågor kring vårdnad, boende och umgänge på uppdrag av tingsrätt, samt ärenden om faderskap/föräldraskap och adoption. En del av arbetet innebär att vara rådgivande i familjerättsliga frågor. Du kommer vara med och ansvara för de frivilliga samarbetssamtalen. Du kommer vara med i det viktiga arbetet med att jobba aktivt för att öka barns delaktighet och inflytande i samarbetssamtal. I tjänsten ingår det att hålla utbildningar eftersom vi erbjuder BIFF (Barn i föräldrars fokus) utbildning till föräldrar.
Som Familjerättssekreterare arbetar du både självständigt och nära tillsammans med övriga kolleger i teamet.

KVALIFIKATIONER
Socionomexamen eller annan högskoleutbildning som bedöms likvärdig av arbetsgivaren.
Tidigare erfarenhet av att arbeta med familjerätt och myndighetsutövning.

Du är trygg i din yrkesroll och kan utföra arbetet självständigt utifrån uppsatta deadlines. Du har lätt för att samarbeta och god förmåga att samverka med interna och externa samarbetspartners. Arbetet kräver att du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.

Du erbjuds ett meningsfullt och självständigt arbete i en kreativ arbetsgrupp där vi drar nytta av varandras erfarenheter. Arbetsgruppen är mån om varandra och trivs att arbeta tillsammans. Vi kommer att fästa stor betydelse vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Varmt välkommen med din ansökan!

Det är av yttersta vikt att kunder och klienter inom socialförvaltningens verksamheter kan känna trygghet i den omsorg som kommunen har ansvar för. Därför måste du visa upp ett utdrag från belastningsregistret innan erbjudande om anställning. Handläggningstiden för ett utdrag är cirka tre veckor och du beställer det själv via polisens webbplats. Beställ gärna utdraget samtidigt som du skickar in din ansökan så att du har allting klart om du går vidare i rekryteringsprocessen. Har du redan ett utdrag får det inte vara äldre än ett år.

Beställ ditt utdrag från belastningsregistret på polisens webbplats här:
https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/kontrollera-dina-uppgifter-i-belastningsregistret/

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länken för ansökan.

Dina ansökningshandlingar omfattas av offentlighetsprincipen och kan därför komma att lämnas ut som allmän handling efter en sekretessprövning. Vill du veta mer om hur Enköpings kommun generellt sett hanterar personuppgifter så finns mer information på vår hemsida.

För dig som har skyddad identitet så finns information om hur du söker tjänsten här:
https://enkoping.se/foretag-och-arbete/jobba-i-enkoping.html#box-Personuppgiftersamtskyddadidentitet

Har du frågor om systemet eller hur du ska göra din ansökan, kontakta Visma Recruit på 0771-693 693.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Sammanfattning

Liknande jobb


18 december 2024

18 december 2024

9 december 2024