Familjerättssekreterare

Familjerättssekreterare

Arbetsbeskrivning

Burlöv är en spännande kommun i tillväxtregionen mellan Malmö och Lund. Vi har en nära organisationskultur som möjliggör och betonar samarbete, innovation och ett hållbart arbetsliv. Tillsammans utvecklar vi verksamheten och skapar värde för våra medborgare.

Vill du vara med och bygga det attraktiva, tillgängliga, hållbara och trygga Burlöv?

Individ och familjeomsorg består av myndighetsutövning, familjebehandling, socialpsykiatri och service. Samverkan är en förutsättning för vårt arbete och en viktig del av vårt uppdrag. Gemensamt hittar vi individuella lösningar med fokus på det förebyggande. I vårt aktiva utvecklingsarbete förenklar vi för medborgare och medarbetare genom digitala lösningar.

Vill du vara med och utveckla socialtjänsten så att vi tillsammans kan möta morgondagens utmaningar?

En av våra familjerättssekreterare går vidare mot nya utmaningar, och vi söker därför hennes efterträdare. Du kommer att ingå i enheten Barn och Familj, där arbetar socialsekreterare med utredningar av barn och unga, familjerättssekreterare, familjehemssekreterare och barnsekreterare. Två personer arbetar med familjerättsliga frågor. Gruppen består av totalt 15 personer och leds av en enhetschef och två 1:e socialsekreterare.

Om du har skyddade personuppgifter, kontakta ansvarig för rekryteringen enligt annonsen för besked om hur du ska gå till väga för att skicka in dina ansökningshandlingar.

ARBETSUPPGIFTER
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter som familjerättssekreterare kommer att vara arbete med barn och deras föräldrar när föräldrarna inte lever tillsammans. Detta innebär utredningar och upplysningar jml FB på uppdrag av tingsrätterna, upprätta avtal, bedriva samarbetssamtal, verkställa och följa upp umgängesstöd, genomföra adoptionsutredningar och faderskapsutredningar samt familjerättslig rådgivning.

En viktig del av arbetet består av samarbete såväl internt som externt, såsom tingsrätterna, närliggande kommuner och olika statliga myndigheter. Burlövs kommun är en SES-ansluten kommun och vi följer forskning och utveckling på detta område noga och med stort intresse.

I det dagliga arbetet får du stöttning och handledning av två 1:e socialsekreterare, som även ansvarar för metodutveckling tillsammans med dig och dina kollegor. Arbetsgruppen får kontinuerlig kompetensutveckling genom utbildningar och föreläsningar. I Burlövs kommun får alla medarbetare friskvårdsbidrag och som familjerättssekreterare har du extern handledning med kollegor i andra kommuner.

KVALIFIKATIONER
Du behöver ha socionomexamen och vi ser det som önskvärt att du har erfarenhet av att arbeta med familjerättsliga frågor. Erfarenhet av utredningsarbete gällande barn och unga är också meriterande. Du behöver ha kunskap om gällande lagstiftning. Körkort är önskvärt, men inget krav. Vidare är det meriterande med kunskap om, och erfarenhet av, utredningsarbete gällande våld i nära relationer, samtalsmetodik och MI.

Arbetet ställer krav på din förmåga att kunna planera och organisera ditt arbete samt förmåga att skapa och upprätthålla struktur. Du behöver ha lätt för att samarbeta, har god empatisk förmåga och har lätt att förhålla dig till nya omständigheter.

Som person är du trygg, flexibel, initiativtagande, har god analytisk förmåga och är skicklig i att skapa goda och respektfulla relationer. Du är van att arbeta självständigt och delar gärna med dig av tankar och idéer samt är öppen för andras. Du är engagerad i ditt arbete, och håller dig lugn i stressade situationer. Vårt arbete kräver att du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, liksom förmåga att skapa goda kontakter med såväl vår målgrupp som med samverkanspartners. Du har ett stort intresse för socialt arbete och för dig är det angeläget att utvecklas inom yrket, både som individ och tillsammans i grupp.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Tycker du det låter som att vi beskriver dig? Varmt välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Enligt lag krävs uppvisande av utdrag ur polisens belastningsregister vid anställning för arbete med barn. Blankett för att beställa utdraget finns på: Blanketter - övrigt arbete med barn | Polismyndigheten (polisen.se) Observera att den normala handläggningstiden hos polisen är cirka två veckor. Har du inget aktuellt utdrag så beställ gärna utdraget i samband med att du söker tjänsten.

Vill du veta mer om Burlövs kommun välkomnar vi dig till www.burlov.se. Läs gärna om familjerättens arbete där.

Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Om du har skyddade personuppgifter, kontakta ansvarig för rekryteringen enligt annonsen för besked om hur du ska gå till väga för att skicka in dina ansökningshandlingar.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Burlövs kommun, Barn och familj
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 9 november 2023
  • Ansök senast: 27 november 2023

Liknande jobb


18 december 2024

18 december 2024

9 december 2024