Familjerättssekreterare

Arbetsbeskrivning

Social- och omsorgsförvaltningens uppdrag är att erbjuda en professionell och individuellt anpassad omsorg och därigenom ge förutsättningar för ett gott och värdigt liv.

Vi vill bidra till ett samhälle där människors inneboende kraft frigörs, den sociala gemenskapen stärks och där vi bemöter varandra med värdighet och respekt. Genom att våra medarbetare erbjuds stimulerande arbetsuppgifter och delaktighet, skapas engagemang och en god arbetsmiljö med tillgängliga, offensiva, kompetenta och pålitliga medarbetare.


ARBETSUPPGIFTER
Familjerätten bestående av tre familjerättssekreterare ansvarar för rådgivning och stöd i familjerättsliga frågor, samarbetssamtal, såväl frivilliga som på uppdrag av Tingsrätten. Ytterligare fastställer de avtal gällande vårdnad, boende och umgänge samt faderskapsärenden och handlägger adoptionsansökningar. På uppdrag av Tingsrätten arbetar familjerätten med olika typer av familjerättsliga utredningar, främst vårdnads, boende och umgängesutredningar samt s k upplysningar enligt föräldrabalken. De ansvarar även för att tillsätta umgängesstödjare och kontaktpersoner vid umgängen samt föreslår vårdnadsöverflyttningar till Tingsrätten. Samverkan sker med övriga familjerätter i länet, bl a gemensam handledning.

Information om förmåner:
Verksamheten erbjuder friskvårdsaktiviteter/bidrag till alla anställda. Årsarbetstid. Möjlighet till 5-6 fler semesterdagar per år genom semesterväxling. Ytterligare 16 timmars arbetstidsförkortning per år. Samtliga förmåner är enligt gällande lokala kollektivavtal.

KVALIFIKATIONER
Socionomexamen. Du ska ha flera års erfarenhet av arbete inom socialtjänsten samt ha erfarenhet av utredningsarbete, gärna inom det familjerättsliga området. Du ska kunna arbeta självständigt men även kunna samarbeta samt ha lätt för att uttrycka dig i så väl tal som skrift, kunna leda samtal samt ha god datavana. Körkort krävs. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Hudiksvalls kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Hudiksvalls kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Läs mer om Hudiksvalls kommun på vår hemsida www.hudiksvall.se

Kontaktpersoner på detta företaget

Chef stöd- och utvecklingsenheten Annica Westerberg
0650-192 14
Enhetschef Lotta Styrman

leg arbetsterapeut Marie Hörnqvist
0650-19570
Förvaltningschef Pia Andersson
0650-190 38
Enhetschef Carina Lundh
0650-38397
Verksamhetschef Annica Westerberg
0650-192 14
Chef vuxenenheten Johanna Olsson
0650-195 72
Teamledare Amber Cook Bäckström

Enhetschef, Rehabenheten Lotta Styrman

Verksamhetschef Anna-Carin Keisu
0650-190 19

Sammanfattning

Besöksadress

82480 Hudiksvall
None

Postadress

Hudiksvall
Hudiksvall, 82480

Liknande jobb


28 november 2024

20 november 2024

Familjerättssekreterare till Familjerättsbyrån

Familjerättssekreterare till Familjerättsbyrån

22 november 2024

22 november 2024