Familjerättssekreterare

Arbetsbeskrivning

Social- och omsorgsförvaltningen vill vara bäst på att bli bättre!

Vi ger våra invånare förutsättningar till ett gott och värdigt liv genom att erbjuda professionellt och individuellt anpassat stöd. Vi är en attraktiv arbetsplats där alla känner stolthet och glädje. Vår verksamhet ger ett stort värde för invånarna. Detta åstadkommer vi genom vårt kvalitetsarbete med fokus på dem vi är till för. Arbetet genomsyras av vår gemensamma värdegrund:

Inkluderande – Grunden för vårt arbete är människors lika värde, med allas möjlighet till delaktighet, i en tillåtande anda.
Pålitliga – Genom att vara tillgängliga och hålla det vi lovar skapar vi förtroende och trygghet hos dem vi möter.
Framåtanda och utveckling – Framtiden skapas av motiverade medarbetare som vill och vågar tänka nytt.

Individ- och familjeomsorgen består av bland annat enheter för att skydda barn och ungdomar som far illa, missbruksvård, försörjningsstöd, familjerätt och familjerådgivning.




ARBETSUPPGIFTER
Familjerätten tillhör Barn- och ungdomsenheten inom Individ- och familjeomsorgen. Den består av tre familjerättssekreterare som ansvarar för rådgivning och stöd i familjerättsliga frågor, samarbetssamtal som kan vara frivilliga eller på uppdrag av Tingsrätten. De fastställer avtal gällande vårdnad, boende och umgänge, faderskapsärenden och handlägger adoptionsansökningar. På uppdrag av Tingsrätten arbetar familjerätten med olika typer av familjerättsliga utredningar, främst gällande vårdnad, boende och umgänge samt så kallade upplysningar enligt Föräldrabalken. Familjerätten ansvarar även för att tillsätta umgängestödjare och kontaktpersoner vid umgängen samt föreslår vårdnadsöverflyttningar till Tingsrätten.

Samverkan finns med övriga familjerätter i länet, bland annat med kompetenshöjning och gemensam handledning.


KVALIFIKATIONER
Socionomexamen. Du ska ha flera års erfarenhet av arbete inom socialtjänst samt ha erfarenhet av utredningsarbete, gärna inom det familjerättsliga området. Du måste kunna arbeta självständigt men även samarbeta med alla berörda och alltid ha ett professionellt förhållningssätt. Du ska ha lätt för att uttrycka dig i både tal och skrift, kunna leda samtal samt ha god datorvana. Körkort krävs.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Hudiksvalls kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Läs mer om Hudiksvalls kommun på vår hemsida www.hudiksvall.se och om att leva, verka och bo i Hudiksvall på www.tillhudiksvall.se
Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Hudiksvalls kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Chef stöd- och utvecklingsenheten Annica Westerberg
0650-192 14
Enhetschef Lotta Styrman

leg arbetsterapeut Marie Hörnqvist
0650-19570
Förvaltningschef Pia Andersson
0650-190 38
Enhetschef Carina Lundh
0650-38397
Verksamhetschef Annica Westerberg
0650-192 14
Chef vuxenenheten Johanna Olsson
0650-195 72
Teamledare Amber Cook Bäckström

Enhetschef, Rehabenheten Lotta Styrman

Verksamhetschef Anna-Carin Keisu
0650-190 19

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Hudiksvalls kommun Social- och omsorgsförvaltningen
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde snarast eller efter överenskommelse. Månadslön Vi har årsarbetstid, 16 timmars arbetstidsförkortning per år, möjlighet till fler semesterdagar genom semesterväxling samt friskvårdspeng.
  • Publicerat: 21 juli 2016

Besöksadress

82480 Hudiksvall
None

Postadress

Hudiksvall
Hudiksvall, 82480

Liknande jobb


28 november 2024

20 november 2024

Familjerättssekreterare till Familjerättsbyrån

Familjerättssekreterare till Familjerättsbyrån

22 november 2024

22 november 2024