OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Nu rekryterar vi en familjerättssekreterare till familjeenheten i Kumla. På familjeenheten finns två grupper, en myndighetsgrupp och en öppenvårdsgrupp. Tjänsten som familjerättssekreterare hör till myndighetsgruppen och dina närmaste kollegor arbetar med handläggning av ärenden enligt SoL och LVU. Vi arbetar mycket med att samverka mellan våra två grupper för att kunna erbjuda ett sammanhållet stöd till de familjer som vi möter.
Familjeenheten tillhör Individ- och familjeomsorgen i Kumla som i övrigt består av vuxenheten, biståndsenheten samt kvalitets- och utvecklingsenheten. Arbetet drivs av en gemensam verksamhetschef med mångårig erfarenhet inom området. Enheterna samverkar både i ärenden och sakfrågor. En gemensam fråga för förvaltningen är att upprätthålla ett barnperspektiv samt se barn som anhöriga i allt arbete som utförs inom individ och familjeomsorgen. Kumla är en kommun med mottot att vara liiite bättre vilket medför att vi har fokus på att utveckla verksamheten. Vi tar tillvara på medarbetarnas idéer och har korta beslutsvägar.
ARBETSUPPGIFTER
Familjeenheten drivs av två enhetschefer med gemensamt ansvar för hela enheten. Arbetsmiljö- och personalansvar är dock uppdelat så att en enhetschef har myndighetsgruppen och en öppenvårdsgruppen.
Myndighetgruppen består, förutom tjänsten som familjerättssekreterare, av två förhandsbedömare, sex utredare och tre barnföljare. Enhetscheferna leder verksamheten tillsammans med gruppledare som fördelar ärenden samt handleder i det dagliga arbetet. Du kommer i tjänsten som familjerättssekreterare att handlägga yttranden och utredningar kopplar till vårdnad, boende och umgänge. Utöver det handläggs även faderskap och adoptionsärenden av familjerätten.
Familjeenheten arbetar aktivt med att hela tiden utveckla verksamheten för barn, unga och deras familjer. Vi tror att vi bäst gör detta genom att främja delaktighet och dialog mellan medarbetare och ledning. Vi tror också att vi gör det genom att låta våra medarbetare utvecklas individuellt utifrån kompetens och intresse. För att kunna nå uppsatta mål och uppfylla behoven inom verksamheten tas varje år en kompetensutvecklingsplan fram för vår personal. Vi arbetar med nära stöd från arbetsledning för att kvalitetssäkra vårt arbete, detta sker både enskilt och i grupp. Vi erbjuder en erfaren och kompetent arbetsgrupp som drivs av att utveckla verksamhetens arbete för att förbättra våra medborgares livsvillkor.
Jag som enhetschef arbetar med ett nära ledarskap och stort engagemang i verksamheten. Jag ser stora vinster med enhetens uppbyggnad där vi håller samman hela socialtjänstens arbete riktat mot barn och familj. Under de senaste åren har vi utvecklat vårt förebyggande arbete och arbetar aktivt med att sänka trösklarna för att medborgare själva ska söka stöd hos oss. Vi har också arbetat med att öka barns delaktighet i alla våra processer och att utveckla och anpassa material som ska underlätta för barn att komma till tals.
Kumla kommun erbjuder förmåner i form av friskvårdsbidrag och förmåncykel. Utöver detta så har vi på IFO satsningar inom vår arbetsmiljö med exempelvis friskvårdsaktiviteter.
KVALIFIKATIONER
Du ska ha socionomexamen och meriterande är att du har utbildning i samt erfarenhet av familjerättsutredningar samt MI. Ett krav är att du har arbetat med myndighetsutövning och har erfarenhet från handläggning, detta för att klara av de höga krav som ställs på en rättssäker dokumentation.
Som person ser vi att du är engagerad med ett fokus på att möta varje enskild medborgares behov samt självgående där du kan planera och strukturera ditt arbete och ansvarstagande med rättssäker handläggning.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Körkort B är ett krav.
ÖVRIGT
Du söker tjänsten via Offentliga jobbs elektroniska ansökningsblankett. Tillsättningen av tjänsten kommer grunda sig på de uppgifter du lämnar och därför är det av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan.
Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemannings- och rekryteringsföretag.
Kumla kommun är en tillväxtkommun som ligger centralt i Örebro län och har drygt 22 000 invånare. I kommunen finns framgångsrika företag, ett rikt kultur- och fritidsutbud, god kommunal service samt utmärkta kommunikationer. Kumlas Vision 2025 innebär att vi alltid strävar efter att vara lite bättre. Genom att växa smart, satsa på barn och unga, ta hand om våra invånare och att ta tillvara på den närhet som finns blir vi lite bättre.
Vi känner oss stolta över vårt Kumla! För att se lite av det som hände under 2021 klicka här:
https://youtu.be/pJ5INELoEXU
Kontaktpersoner på detta företaget
Anita Blomqvist
019-58 86 50 (direkt), 019-58 83 42 (reception)
Lena Bergh
019-58 86 27
Fackliga företrädare
019-58 80 00
Betrice Fagerdal
019-588663
Margaretha Eriksson
019-588621
Marie Wik
019-588598
Gabriella Mueller Prabin
019-58 85 71
Malin Pöhner
019-588192
Camilla Stefansson
019-588345
Magdalena Karlsson
019-588367