OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialförvaltningens uppgift är att stödja människor som på grund av funktionsnedsättning, ekonomisk eller social problematik behöver olika former av stöd och hjälp.
Vi som arbetar inom socialförvaltningen tycker om att ge människor som är i behov av vår stöd och hjälp en trygg och fungerande vardag.
Beskrivning
I Ovanåkers kommun utgörs familjerätten av en handläggare som har särskilt ansvar för familjerättsliga frågor men som familjerättssekreterare ingår du i barn-och ungdomsenheten och har ett nära samarbete med dina kolleger i utrednings-och placeringsgruppen.
Då du är den enda inom ditt specifika arbetsområde betyder det att du har stor möjlighet att påverka och bidra till utvecklingen av familjerätten i kommunen samtidigt som du ingår i en större arbetsgrupp där det finns mycket stöd att tillgå. Både när det gäller samarbetssamtal och utredningar gällande vårdnad, boende och umgänge har du kolleger i den utökade arbetsgruppen att samarbeta med. Då den tidigare familjerättshandläggaren jobbar kvar i verksamheten så får du också möjlighet till en grundlig introduktion. Du deltar även i regelbunden handledning gemensamt med familjerättssekreterare från närliggande kommuner.
På familjerätten i Ovanåkers kommun får du möjlighet att arbeta i liten organisation med gott arbetsklimat och korta beslutsvägar, där du arbetar nära dina kollegor, chefer och samarbetspartners. Då barn-och ungdomsenheten är en liten enhet men som ändå utgörs både av familjerätt, utredning, placering barn och unga samt familjebehandling har du som jobbar i Ovanåker en unik möjlighet att påverka och kontinuerligt arbeta med utveckling av hela verksamheten till gagn för de barn och ungdomar som vi möter. Du involveras i ett större sammanhang än bara ditt specifika arbetsområde, vilket är både berikande, utvecklande och tryggt för dig som anställd och dina kollegor i arbetsgruppen. Vi arbetar med att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet med barnets behov i fokus. I vår organisation är även arbetsmiljöarbetet en central del där du som medarbetare fyller en viktig funktion.
Vi söker dig som är socionom eller har annan utbildning som arbetsgivaren anser vara lämplig och har minst ett års erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänsten och då gärna med familjerätt.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet där tydlighet, strukturell - och analytisk förmåga, flexibilitet och samarbetsförmåga är viktiga egenskaper.
Arbetsuppgifter
Som familjerättssekreterare jobbar du med familjerättsfrågor kring vårdnad, boende och umgänge, adoptioner och faderskapsutredningar.
Villkor
Datorvana krävs. Vi erbjuder möjlighet till friskvårdsbidrag och hem-och distansarbete efter överenskommelse med arbetsgivaren. Vi erbjuder även extern handledning och personalstöd.
Intervjuer kommer att ske löpande och tjänsten kan därför tillsättas före det som har angetts som sista ansökningsdatum
Provanställning kan komma att tillämpas.
Möjligheten finns att vid behov komma överens om en lägre tjänstgöringsgrad.
Ovanåkers kommun kan erbjuda dig en stimulerande och trygg arbetsmiljö med hög delaktighet och goda utvecklingsmöjligheter.
Välkommen till oss- och välkommen med din ansökan!
Ovanåkers kommun är den lilla kommunen med de stora möjligheterna. Edsbyn och Alfta är de största orterna och här finns det mesta för dig som gillar en aktiv fritid men även för dig som gillar lugn och ro.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.