OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Cura Individutveckling är ett kommunalförbund med länets kommuner som medlemmar. Vårt uppdrag är att bedriva verksamheter där kommunerna ser fördelar med samordnade insatser. Vi erbjuder bland annat vård-, omsorgs- och behandlingsinsatser för barn, ungdomar och familjer. Inom området autismspektrumtillstånd erbjuder vi gymnasieutbildning med internat liksom gruppboende och daglig verksamhet.
Cura får nu möjligheten att driva Familjerätten som en samlad resurs för kommunerna Karlshamn, Ronneby och Sölvesborg. En egen nämnd kommer ansvara för Familjerättens ärenden.
Den nya Familjerätten blir en grupp med fem familjerättssekreterare som stöttar varandra i det dagliga arbetet. Familjerätten kommer ingå i Konsultgruppen tillsammans med familjehemskonsulenter, personliga ombud och familjerådgivningen. Din placering blir i Karlshamn i lokaler som är gemensamma för Konsultgruppen på så sätt att de är i samma byggnad och har gemensamma personalutrymmen, men de kommer att vara åtskilda verksamhetsmässigt och ha egna ingångar.
ARBETSUPPGIFTER
Vi söker dig som bemöter andra med lyhördhet och respekt. Du vill vara med och utveckla vår verksamhet utifrån värdegrunden ”att hjälpa människor att växa.”
Vi söker dig som vill vara med och bygga upp Familjerätten hos Cura och tillsammans med dina arbetskamrater, ta fram hur ni ska samverka med de tre olika kommunerna och hitta gemensamma rutiner för ert arbete.
Som familjerättssekreterare kommer du att arbeta med myndighetsutövning inom det familjerättsliga området, med fokus på barnens bästa. Du kommer att arbeta med samarbetssamtal och genomföra utredningar som till exempel faderskapsutredningar, vårdnads-, boende-, och umgängesutredningar och medgivandeutredningar gällande adoption. Du kommer att föredra dina ärende i nämnden.
Arbetet innebär att du har personliga möten med både vuxna och barn, att du arbetar effektivt med dokumentation och samverkar med kommunernas socialtjänster.
Cura erbjuder mycket kompetensutveckling och som ny medarbetare får du en gedigen introduktion. Vi ska ha en hanterbar arbetsbelastning med stora möjlighet till utveckling och handledning. Vi har bl a ett eget Resurscentrum vars utbildningar och föreläsningar Curas medarbetare kan ta del av. Se gärna vår utbildningskatalog på hemsidan.
KVALIFIKATIONER
Du som söker har en socionom- eller juristexamen och gärna erfarenhet av utredningsarbete inom socialtjänsten. Givetvis är det meriterande om du har arbetat med familjerätt.
Det är viktigt att du är strukturerad, relationsskapande och självständig. Kvalitetssäkringsarbete och dokumentation kräver att du kan kommunicera tydligt i tal och skrift. Du ska också ha en god förmåga att samarbeta då det är en framgångsfaktor för vår nya Familjerätt.
Du måste ha körkort-B. Cura tillhandahåller bil.
ÖVRIGT
Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online och inte via e-post eller i pappersformat.
Kontaktpersoner på detta företaget
Verksamhetschef Bodil Fager
0709-46 37 80
Biträdande Verksamhetschef Timmie Mattsson
0709-46 42 60
Verksamhetschef Eva Resman
0709-46 44 36
Verksamhetschef Anna Pfeifer
0708-23 10 30
Verksamhetschef Jonas Fransson
0709-423 104
Biträdande verksamhetschef My Elb
0723-89 42 77
rektor Jan-Anders Börjesson
0708-45 47 15
Förbundschef Ann-Sofie Ström
0708-45 41 00
Verksamhetschef Santi Kullberg
0721-771467
Verksamhetschef Cura Hoby Eva-Lotta Hellqvist