OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker dig som vill bli en del av en enhet som präglas av ansvarstagande, generositet och höga ambitioner. Vi vill ta vara på och utveckla din kunskap och din kreativitet och hoppas du blir en av oss.
Om tjänsten
Utredningsarbetet sker enligt föräldrarbalken och socialtjänstlagen och avser vårdnad, boende och umgänge samt adoption och faderskap. Samarbetssamtal är även en stor del av dina arbetsuppgifter. Du fattar beslut i enlighet med gällande lagstiftning, riktlinjer och delegation. Det är viktigt att du har ett flexibelt tänk och förmåga att hitta rättssäkra lösningar.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som familjerättssekretare fastställer du faderskap och på uppdrag av tingsrätten, handlägger vårdnadsutredningar, snabbupplysningar samt yttranden om umgängesstöd. I tjänsten ingår även att leda samarbetssamtal, genomföra medgivandeutredningar samt föredra ärenden i nämnd. Andra vidkommande arbetsuppgifter är, upprättande av avtal i samband med vårdnads-, boende och umgängesärenden samt rådgivning via telefon.
Kompetenskrav
• socionomexamen, 210 hp
• B-körkort med behörighet för manuell växellåda
• erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänst
För att trivas hos oss föredrar du att arbeta i team med ett gemensamt ansvarstagande samtidigt som du självständig driver arbetet framåt mot uppsatta mål. Vi söker dig som är trygg och stabil med ett strukturerat, initiativtagande och flexibelt arbetssätt. I rollen är det viktigt att du är lyhörd i kontakten med andra och du har en naturlig förmåga att sätta dig in i andras perspektiv och situation utan att förlora din professionella integritet. Arbetet ställer krav på god kommunikativ förmåga vilket bl.a. innebär att du på ett tydligt och strukturerat sätt kan uttrycka dig väl i tal och skrift.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet
Meriterande
• erfarenhet av familjerättsfrågor
• erfarenhet att arbeta med MI (Motiverande samtal)
• erfarenhet av dokumentationssystemet Procapita
Omfattning och tillträde
Anställningsform: tidsbegränsadanställning, 1 år
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: enligt överenskommelse
Antal tjänster: 1
Om arbetsplatsen
Enheten består av 37 personer. Arbetsuppgifterna i enheten är i huvudsak indelade i familjehemsvård samt familjerättsfrågor. Familjehemsdelen är främst uppdelad i tre grupper som arbetar med att rekrytera, utreda och stödja våra familjehem samt följa och stödja barnet i familjehemmet.
Läs mer om hur det är att arbeta på Socialnämnden på vår karriärsida för socionomer!
Övrig information
Om du erbjuds anställning inom arbete med barn/ungdomar är du skyldig att visa upp ett utdrag ur belastningsregistret.
Intervjuer kommer att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 29 januari 2021.
Välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67