OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Gävle är en kommun i utveckling. Hos oss kan du göra skillnad på riktigt. För alla som bor i Gävle. För Gävle som plats. Vi erbjuder intressanta och utmanande jobb, 7 500 kollegor och goda möjligheter för dig att växa. Här är det nära till allt, både inom kommunen och ut i världen. Nu söker vi dig som vill göra Gävle ännu bättre tillsammans med oss!
Välfärd Gävles 3 300 medarbetare gör Gävle tryggare för äldre, personer med funktionsnedsättning och människor i utsatta situationer. Vi jobbar även med att skapa de bästa förutsättningarna för vuxnas lärande och för personlig utveckling. Vi erbjuder framtidsyrken som både utmanar och utvecklar och du jobbar med sånt som är viktigt på riktigt. Tillsammans gör vi Gävle tryggare!
Familjerättsenheten tillhör myndighetskontoret inom Välfärd Gävle och arbetsgruppen består av åtta familjerättssekreterare, en familjerättsassistent samt en enhetschef.
ARBETSUPPGIFTER
Vill du ha ett spännande och omväxlande arbete där du gör skillnad varje dag? Vi söker en familjerättssekreterare till familjerätten. Gör Gävle tryggare med oss!
Som familjerättssekreterare hos familjerätten ska du utreda och handlägga vårdnads-, boende och umgängesfrågor på begäran av tingsrätt samt ansvara för konfliktlösande samarbetssamtal med separerade föräldrar och alltid med fokus på barnets bästa.
I ditt arbete ska du även utreda och handlägga faderskap och föräldraskap samt särskilt förordnad vårdnadshavare. Du handlägger umgängesärenden med umgängesstöd eller kontaktperson och utredningar om medgivande för adoption.
Inom familjerätten pågår ett utvecklingsarbete så du kommer att vara en del av det arbetet där du tillsammans med dina kollegor driver utvecklingen framåt. Då vi arbetar tätt tillsammans är samarbete en viktig del i arbetet.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen och erfarenhet från arbete med familjesamtal och socialt handläggnings- och utredningsarbete. Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet från arbete med familjerätt och dokumentationsvana. B-körkort och körvana krävs.
Du planerar och organiserar ditt arbete samt förmedlar information tydligt och enkelt, både muntligt och skriftligt. Du lyssnar effektivt och försöker förstå motparten samt har ett flexibelt tankesätt för att kunna anpassa dig efter ändrade omständigheter. Du samarbetar väl med andra och hittar sätt att kompromissa samt upprätthåller goda relationer.
Kvalitet, bemötande och samarbete är de viktigaste framgångsfaktorerna i vår gemensamma värdegrund. För dig är det självklart att utgå från den i mötet med kunder, anhöriga och varandra.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Gävle kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via Offentliga Jobb och inte via e-post eller pappersformat.
Gävle kommun hör till finskt förvaltningsområde. Om du därför utöver våra övriga kompetenskrav även talar finska, kan det vara en merit.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför rekryteringsarbetet har Gävle kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.