OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Familjerättsenheten
Vi på familjerättsenheten behöver nu tillsätta en familjerättssekreterare som är bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete. Hos oss får du trevliga kollegor och möjlighet att göra skillnad i samhället - på riktigt. Sök idag och bli en central del av vårt viktiga arbete!
Familjerättsenheten tillhör avdelning vuxen inom Socialförvaltningen. På enheten arbetar 13 familjerättssekreterare, två administratörer och specialisthandläggare och enhetschef. Specialisthandläggararens roll är att stödja och vägleda familjerättssekreterarna i det dagliga arbetet. För att främja rättssäkerhet och god kvalité arbetar familjerättssekreterarna två och två i utredningar.
Läs mer om vår verksamhet här: Socialförvaltningen Avdelning-vuxen Familjerätt (https://insidan.uppsala.se/Kommungemensamt/Kontor--forvaltningars-interna-sidor/Forvaltningar/Socialforvaltningen/Organisation-och-styrning/Avdelning-vuxen/Familjeratt/)
Ditt uppdrag
Du kommer att arbeta med utredningsarbete och upplysningar och fastställande av faderskap. Du kommer bland annat att ansvara för att genomföra utredningar och upplysningar på begäran av tingsrätten i frågor som rör vårdnad och boende och umgänge. Andra uppgifter som ingår är också att handlägga fader- och föräldraskap och andra uppgifter inom det familjerättsliga området.
Din bakgrund
För att jobba som familjerättssekreterare krävs det att du har socionomexamen. Vidare ser vi gärna att du har erfarenhet av arbete med familjerätt eller erfarenhet av myndighetsutövning inom IFO barn och unga. Du har b-körkort. Har du dessutom god datorvana samt erfarenhet och kunskaper från Lifecare är det meriterande.
Du är bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete. Vidare är du en person som har en god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Sist men inte minst är du flexibel och du ser möjligheter i förändringar.
Upplysningar
I Uppsala kommun värnar vi om varandras hälsa och arbetsmiljö. Vi förväntar oss därför att du är vaccinerad mot Covid-19.
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:
Eva Lignell, enhetschef, 018-727 69 25
Margita Stigson, specialisthandläggare, 018-727 14 95
Fackliga företrädare:
Akademikerförbundet SSR, Maria Persson, 018-727 24 24
Vision, Sofia Venemalm, 018-727 12 13
Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 23 02
I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Om vår organisation
Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Systemledning, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.
Mer information om vår organisation hittar du på uppsala.se (https://www.uppsala.se)
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kajsa Angerdal Skoglund
Christoffer Nilsson
Margareta Svenningsson
Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43