OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
KÄNSLAN AV ATT BIDRA. MÖJLIGHETEN ATT PÅVERKA
Det händer mycket i Norrköping. Allt fler företag väljer att etablera sig här och vi växer dagligen med nya invånare. Att arbeta i Norrköpings kommun betyder att du är med och skapar välfärden. Våra 10 000 medarbetare bidrar och gör skillnad. Varje dag. Vi erbjuder en kreativ och dynamisk arbetsplats för nyfikna och öppna människor som vill ha mer än ett jobb. Tillsammans skapar vi Norrköpings framtid.
VÅR VERKSAMHET
Vill du arbeta med att utveckla det familjerättsliga arbetet?
Socialkontoret bedriver en effektiv socialtjänst som kännetecknas av goda kunskaper om medborgarnas och individers behov av sociala insatser.
Familjerättsenheten arbetar med vårdnads-, boende- och umgängesutredningar, samarbetssamtal, faderskap och adoptioner. Enheten består av tio familjerättssekreterare, 1:e socialsekreterare, assistent samt en enhetschef.
Som en av fem kommuner deltar vi under 2015-2017 i en nationell försöksverksamhet med samverkansteam för barn och föräldrar i separation.
ARBETSBESKRIVNING
Vi arbetar utifrån ett barnperspektiv och förutsätter att du har ett tydligt barnfokus.
Som familjerättssekreterare arbetar du med vårdnads-, boende och umgängesutredningar på remiss från domstol. Barnsamtal är en viktig del av utredningsprocessen. Du leder självständigt samarbetssamtal mellan föräldrar för att nå överenskommelser och förbättra samarbetet. Du godkänner avtal i dessa frågor.
Du arbetar med handläggning av ärenden rörande faderskap/föräldraskap och medgivandeutredningar för att ta emot barn med hemvist utomlands för adoption. Yttranden till tingsrätt rörande närståendeadoption, särskilt förordnad vårdnadshavare och namn förekommer.
I verksamheten ingår också familjerättslig rådgivning, beslut och uppföljning av umgängesstöd. Du har kontakt med många av kommunens invånare och samarbetspartners och förväntas delta aktivt i verksamhetens utvecklingsarbete.
Famlijerättsgruppen har hög kompetens och ett stort intresse för att utveckla verksamheten.
Läs mer om vårt erbjudande, våra förmåner och vår verksamhet utifrån våra medarbetares perspektiv på www.norrkoping.se/socionom
DIN PROFIL
Vi söker dig som är utbildad socionom med flerårig erfarenhet från socialt arbete med myndighetsutövning. Du har kunskap om föräldrabalkens bestämmelser och sociallagstiftningen samt erfarenhet av kvalificerat utredningsarbete och samtalsstöd. Vi vill att du har ett stort engagemang för verksamhetsområdet. Det är meriterande om du har erfarenhet av familjerättsliga frågor.
Som person är du noggrann och strukturerad. Du trivs i en roll där du självständigt kan planera och organisera ditt arbete. Du arbetar bra med andra, lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett bra sätt. Du har intresse för utredningsarbete och mycket god förmåga att uttrycka dig skriftligt. Du är trygg, stabil och har självinsikt. Du ser relationer i sitt rätta perspektiv, skiljer på det personliga och professionella och förhåller dig på ett sätt som är anpassat till situationen. Att kunna se och ta tillvara möjligheter i kris och konflikt är också viktigt.
B-körkort krävs för tjänsten.
MER INFORMATION OCH ANSÖKAN
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde efter överenskommelse.
Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Elisabet Jonsson, enhetschef, 011-15 25 51 eller Celia Nordin Rappestad, 1:e socialsekreterare, 011-15 23 49 .
Din ansökan vill vi ha senast den 13 mars.
Vi söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning.
Norrköpings kommun tillämpar önskad sysselsättningsgrad.
När du söker jobb hos oss i Norrköpings kommun använder du dig av vårt rekryteringsverktyg. Du påbörjar din ansökan genom att klicka på ansök längst ner i annonsen.
Välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.