OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Nu finns möjlighet för dig att bli en del av vår enhet som präglas av ansvarstagande, generositet och höga ambitioner. Vi vill ta vara på och utveckla din kunskap och din kreativitet och hoppas du blir en av oss!
Om tjänsten
Vad roligt att just du är nyfiken på vår fantastiska arbetsplats!
Utredningsarbetet sker enligt Föräldrabalken och Socialtjänstlagen och avser vårdnad, boende och umgänge samt adoption och faderskap. Utöver utredningsarbetet är samarbetssamtal en stor del av dina arbetsuppgifter. Du fattar beslut i enlighet med gällande lagstiftning, riktlinjer och delegation.
På Familjerätten kommer du ingå i ett stabilt, nyfiket och välkomnande team fullt av erfarenhet och kompetens. Vi erbjuder dig en trygg anställning och vi värnar om ditt välmående och din utveckling på jobbet. Här får du ett kontinuerligt stöd i ärenden av närmaste chef, gruppledare och kollegor samt extern handledning. Du erbjuds även fördjupning och specialisering utifrån en kompetenstrappa som innebär möjlighet till kompetensutveckling och utbildningar.
Exempel på arbetsuppgifter:
• fastställa faderskap
• handlägga vårdnadsutredningar och snabbupplysningar på uppdrag av Tingsrätten
• handlägga ärenden gällande umgängesstöd på uppdrag av tingsrätten
• leda samarbetssamtal och genomföra medgivandeutredningar
• hålla informationssamtal
• föredra ärenden i nämnd
• upprättande av avtal i samband med vårdnads-, boende och umgängesärenden
• arbeta med rådgivning via telefon
Om arbetsplatsen
I socialnämndens område Individ och familjeomsorg ingår fem områden med både myndighetsutövning och insatser. Mottagning, Familjerättsgruppen, Utredning barn och unga, Familjehem samt Utredning unga och vuxna. Under 2024 har Individ- och familjeomsorgen påbörjat en ny organisation. Vi står inför att anpassa oss till ny socialtjänstlag som utöver förändrad lagstiftning kommer påverka organisering, arbetssätt, processer och samverkansstrukturer. Prioriterat i verksamheten är att säkerställa rättssäkerheten, att ha en god service och tillgänglighet gentemot våra servicetagare samt att de metoder vi använder bygger på vetenskap och beprövad erfarenhet.
Läs mer om hur det är att arbeta på Socialförvaltningen på vår Karriärsida för socionomer!
Kvalifikationer
För att trivas hos oss föredrar du att arbeta i team med ett gemensamt ansvarstagande samtidigt som du självständig driver arbetet framåt mot uppsatta mål. Vi söker dig som är trygg och stabil med ett strukturerat och flexibelt arbetssätt. I rollen är det viktigt att du är lyhörd i kontakten med andra och du har en naturlig förmåga att sätta dig in i andras perspektiv och situation utan att förlora din professionella integritet. Det är vidare viktigt att du har ett flexibelt tänk och förmåga att hitta rättssäkra lösningar. Arbetet ställer krav på god kommunikativ förmåga vilket bl.a. innebär att du på ett tydligt och strukturerat sätt kan uttrycka dig väl i tal och skrift.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Krav:
• socionomexamen
• dokumenterad erfarenhet av myndighetsutövning inom socialförvaltning
• B- körkort
Meriterande:
• erfarenhet av att handlägga familjerättsfrågor
Omfattning och tillträde
Anställningsform: 1 tillsvidareanställning, 2 vikariat
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: tillsvidareanställningen 1 december
Tillträde: vikariaten 1 februari 2025 - tom 1 februari 2026
Antal tjänster: 3
Övrig information
Om du erbjuds anställning inom arbete hos oss är du skyldig att visa upp ett utdrag ur belastningsregistret.
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 20 oktober.
Välkommen med din ansökan!
Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67