OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker dig som vill bli en del av en enhet som präglas av ansvarstagande, generositet och höga ambitioner. Vi vill ta vara på och utveckla din kunskap, din kreativitet och hoppas att du blir en av oss.
Om tjänsten
Utredningsarbetet sker enligt FB och SoL och avser vårdnad, boende och umgänge samt adoption och faderskap. Samarbetssamtal är även en stor del av dina arbetsuppgifter. Du fattar beslut i enlighet med gällande lagstiftning, riktlinjer och delegation. Det är viktigt att du har ett flexibelt tänk och förmåga att hitta rättssäkra lösningar.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• fastställa faderskap
• handlägga vårdnadsutredningar och snabbupplysningar på uppdrag av tingsrätten
• handlägga ärenden gällande umgängesstöd på uppdrag av tingsrätten
• leda samarbetssamtal
• genomföra medgivandeutredningar
• föredra ärenden i nämnd
• upprättande av avtal i samband med vårdnads-, boende och umgängesärenden
• arbeta med rådgivning via telefon
Kompetenskrav
• socionomexamen, 210 hp
• dokumenterad erfarenhet av myndighetsutövning inom socialförvaltning
• B-körkort med behörighet för manuell växellåda
För att trivas hos oss föredrar du att arbeta i team med ett gemensamt ansvarstagande samtidigt som du självständig driver arbetet framåt mot uppsatta mål. Vi söker dig som är trygg och stabil med ett strukturerat och flexibelt arbetssätt. I rollen är det viktigt att du är lyhörd i kontakten med andra och du har en naturlig förmåga att sätta dig in i andras perspektiv och situation utan att förlora din professionella integritet. Arbetet ställer krav på god kommunikativ förmåga vilket bl.a. innebär att du på ett tydligt och strukturerat sätt kan uttrycka dig väl i tal och skrift.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrigt meriterande
• erfarenhet av att handlägga familjerättsfrågor
• erfarenhet att arbeta med MI (motiverande samtal)
Omfattning och tillträde
Anställningsform: vikariat
Sysselsättningsgrad: 100%
Tillträde: from augusti 2022 tom 31 augusti 2023
Antal tjänster: 1
Om arbetsplatsen
Läs mer om hur det är att arbeta på Socialförvaltningen på vår karriärsida för socionomer!
Övrig information
Om du erbjuds anställning inom arbete med barn/ungdomar är du skyldig att visa upp ett utdrag ur belastningsregistret.
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på http://www.orebro.se/jobb
Intervjuer kommer att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig.
Ansökan
Sista ansökningsdag är 19 april
Välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Peter Örbring, Enhetschef
019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
019-21 49 67