OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till Tanums kommun - den vidsträckta kommunen vid havet! Tanums kommun är till ytan Bohusläns största kommun med små kända kustsamhällen som Grebbestad, Fjällbacka och Hamburgsund. Tanum ligger strategiskt ca 1,5 h bilväg från Göteborg och Oslo. Tanums kommun är kommunens största arbetsgivare med fler än 1300 medarbetare fördelar på flera hundra olika yrkesroller. Tillsammans ger vi god service och skapar bra dagar för Tanumsborna. Hos oss får du jobba med sånt som är viktigt på riktigt. Vi är livskvalitet.
Vi vill bli fler!
Ett stort förändringsarbete har bedrivits på myndighetsavdelningen och nu söker vi fler kollegor som tillsammans med oss vill fortsätta förbättra och utveckla vår organisation. Vi hoppas kunna förstärka vår arbetsgrupp med nya entusiastiska medarbetare som tillsammans skapa en trygg arbetsplats med god arbetsmiljö där det finns tid för reflektion, utbildning och utveckling.
Arbetsuppgifter
Arbetsuppgifter
Familjerätten i Tanums kommun är organiserad under barn och unga enheten inom Individ- och familjeomsorgen. Barn och ungdomsenheten i Tanums kommun består idag av fyra socialsekreterare, en socialadministratör, en familjerättssekreterare, en projektkoordinator, en 1:e socialsekreterare samt en enhetschef. Det pågår även rekryteringar om att bli fler fasta socialsekreterare till vårt team. Som familjerättssekreterare hos familjerätten ska du utreda och handlägga vårdnads-, boende och umgängesfrågor på begäran av tingsrätt samt ansvara för konfliktlösande samarbetssamtal med separerade föräldrar och alltid med fokus på barnets bästa. Du handlägger umgängesärenden med umgängesstöd eller kontaktperson och utredningar om medgivande för adoption. I ditt arbete ska du även utreda och handlägga fader- och föräldraskap, särskilt förordnad vårdnadshavare samt upprätta avtal mellan vårdnadshavare.
I ditt uppdrag ingår även att medverka i det systematiska kvalitetsarbetet på arbetsplatsen. Arbetet innebär ett kvalificerat utrednings- och uppföljningsarbete, som präglas av ett gott bemötande, välgrundade beslut och hög rättssäkerhet och innebär stor variation och omväxling. Då vi arbetar tätt tillsammans är samarbete en viktig del i arbetet.
Hos oss kommer du att få kompetensutveckling i form av handledning, utbildningar mm. Vi har höga ambitioner när det gäller att ständigt höja vår gemensamma kompetens. Vi följer även den enskilda och gruppens arbetsmiljö systematiskt samt erbjuder ett friskvårdbidrag på 2500 kr/år för att bibehålla en frisk och positiv arbetsmiljö. Vi erbjuder en arbetsplats med högt i tak, trevliga arbetskamrater där så väl humor, prestigelöshet och omsorg om varandra är viktiga ingredienser. Du kommer ha stora möjligheter att påverka ditt arbete på en dynamisk arbetsplats med ett öppet och tillåtande klimat.
Kvalifikationer (rubrik)
Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen och erfarenhet från arbete med familjesamtal och socialt handläggnings- och utredningsarbete. Vi
ser gärna att du har tidigare erfarenhet från arbete med familjerätt och god
dokumentationsvana. Det är meriterande om du tidigare har arbetat i
verksamhetssystemet Treseva samt har arbetat med föräldraplan. Som person ser
vi att du som söker är trygg, stabil och har god förmåga till självinsikt. Du
ser relationer i sitt rätta perspektiv och har en god förmåga att skilja på det
personliga och professionella. I ditt arbete är du relationsskapande och du
trivs med samarbete såväl inom den egna arbetsgruppen som med andra
verksamheter och myndigheter. I arbetet kommer du att träffa på människor med
olika erfarenheter och historia, det är därför viktigt att du är lyhörd och kan
lyssna in den/de du möter för att skapa god kontakt. Det är viktigt att du har
ett flexibelt tankesätt och kan anpassa dig efter ändrade omständigheter med
ett lösningsfokuserat förhållningssätt som präglas av att hitta sätt att
kompromissa samt upprätthåller goda relationer. Du planerar och organiserar
ditt arbete självständigt samt förmedlar information tydligt och enkelt, både
muntligt och skriftligt. Kvalitet, bemötande och samarbete är de viktigaste
framgångsfaktorerna i vår gemensamma värdegrund. I denna rekrytering kommer
stor vikt läggas vid dina personliga egenskaper.
Krav: Socionomexamen, Körkort B.
Arbetsgivaren Tanums kommun
Kommunens värdeord - förtroende, ansvar, respekt och omtanke - beskriver vårt förhållningssätt och syftar till att skapa kvalitet i varje möte. Vi bedriver
ett aktivt hälsofrämjande arbete med målsättningen att vara en attraktiv
arbetsgivare och en hälsofrämjande organisation. Som medarbetare erbjuds du
friskvårdsbidrag, personalstödsprogram och hälsofrämjande aktiviteter av olika slag.
Välkommen med din ansökan!
.
Kontaktinformation
Madelene Welander, Enhetschef, 0525-18159
Arbetsplats