OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med och utveckla Strängnäs kommun tillsammans med oss? Vi söker nu en familjerättssekreterare till Mottagnings- och familjeenheten!
Vårt verksamhetsområde tillhör Socialkontoret, heter Myndighet och består av tre enheter; Utredningsenheten äldre och personer med funktionsnedsättning, Utredningsenheten barn och vuxna samt Mottagnings- och familjeenheten. På enheten finns en mottagningsgrupp bestående av fyra socialsekreterare, en placeringsgrupp bestående av fyra familjehemssekreterare och tre barnsekreterare samt en familjerättsgrupp bestående av fyra familjerättssekreterare. På enheten finns även två gruppledare och en enhetschef och vi är totalt 18 stycken.
Hos oss arbetar du tillsammans med kollegor som har en bred kompetens och som gärna hjälper varandra i vardagen. Vi är ett engagerat team som ser det som en självklarhet att arbeta med den enskildes behov i fokus. Vi tror på utveckling av vår verksamhet och genom ett aktivt medarbetarskap samt ett tillitsbaserat ledarskap ser vi gärna att du vill vara med och bidra till arbetet med ständiga förbättringar.
I verksamhetsområdets uppdrag ingår att möta våra medborgare med adekvat information, göra kvalitativa utredningar och bedömningar samt fatta rättssäkra beslut. Vi visar engagemang, uppnår resultat, främjar länkande och bidrar till utveckling. Vi är nyfikna, har ett öppet och positivt klimat och vi gläds med varandra i framgång samt stöttar varandra i motgång.
Vi erbjuder en arbetsplats där du och dina kollegor trivs, mår bra och utvecklas. Du erbjuds även friskvårdsbidrag och flexibel arbetstid och möjlighet till löneväxling.
ARBETSUPPGIFTER
Tjänsten avser familjerättssekreterare och du kommer att vara en av fyra i gruppen. Dina arbetsuppgifter omfattar allt som rör familjerättens område såsom vårdnad-, boende- och umgängesutredningar, adoptionsutredningar, yttranden, utredning av fader och föräldraskap, samarbetssamtal, informationssamtal med mera. I övrigt ingår också att företräda nämnden i domstol och ansvara för rättssäker dokumentation, bland annat journalanteckningar.
Arbetet är till stor del självständigt men sker även i nära samarbete med övriga handläggare samt arbetsledning. I din roll som familjerättssekreterare kommer du ha kontakt med den enskilde, deras anhöriga eller legala företrädare samt övrigt nätverk runt den enskilde. I arbetet ingår också att aktivt söka information om nya domar och att använda dig av juridiska databaser för att hålla dig uppdaterad kring rättsläget. Utöver det deltar du i vårt gemensamma arbete med ständiga förbättringar för att förenkla och förtydliga kontakten med oss. Vi dokumenterar i verksamhetssystemet Treserva.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:
• Examen som socionom eller som beteendevetare med påbyggnad som uppfyller behörighetskraven för socionom.
• Goda kunskaper om lagstiftning och myndighetsutövning.
• God förmåga att formulera dig tydligt i tal och skrift på svenska.
• Grundläggande IT-kunskaper.
• Giltigt körkort med B-behörighet.
Det är meriterande om du har:
• Arbetslivserfarenhet av/inom familjerätt.
• Arbetslivserfarenhet av myndighetsutövning inom andra delar av socialtjänsten.
• Separat systemisk utbildning.
• Arbetat i verksamhetssystemet Treserva.
I rollen som familjerättssekreterare förväntas du kunna arbeta självständigt men också samverka och samarbeta med andra, varför du är intresserad av att möta människor och har förmågan att sätta dig in i olika situationer utifrån din yrkesroll. Du är trygg och stark i dig själv och har i stressande situationer förmågan att agera lugnt, behärskat och självständigt. Du har förmåga att på egen hand strukturera ditt arbete och kan prioritera bland de arbetsuppgifter som ska utföras. Du är flexibel och har förmågan att driva flera komplexa ärenden samtidigt. Din förmåga att kommunicera och skapa förtroende hos såväl den enskilde som anhöriga och samarbetspartners är avgörande för att du ska lyckas i din roll.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och vi vill att du delar kommunens värdegrund utveckling, respekt, öppenhet och tydlighet.
Låter det spännande? Välkommen in med din ansökan redan idag!
ÖVRIGT
Vi är en attraktiv tillväxtkommun med drygt 38 000 invånare i hjärtat av Mälardalen. Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället.
Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare.
Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt, nu och i framtiden. Våra medarbetare trivs hos oss, det ser vi i vår årliga
medarbetarundersökning. I organisationen arbetar vi aktivt med vår vision och vår värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet. Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter. Tillsammans gör vi varandra bättre!
Strängnäs kommun tillämpar rökfri arbetstid.
För arbete med barn och ungdom ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas innan anställning.
Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning.
I samband med att du har sökt arbete hos oss och för att vi ska kunna hantera din ansökan, behandlar Strängnäs kommun dina personuppgifter. Du kan läsa mer om vad detta innebär via vår hemsida; https://www.strangnas.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/personuppgifter-i-strangnas-kommun
Strängnäs kommun har gjort medieval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.