OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Familjerättsenheten
Vi på familjerättsenheten behöver just nu förstärka vårt team med ytterligare en familjerättssekreterare. Har du socionomexamen och drivs av möjligheten att få jobba med kompetenta kollegor och att arbeta inom ett område som är under ständig förändring/utveckling? Då kan det vara dig vi söker!
Familjerättsenheten tillhör avdelning vuxen inom socialförvaltningen. På enheten arbetar 13 familjerättssekreterare, två administratörer, specialisthandläggare och enhetschef. Specialisthandläggarens roll är att stödja och vägleda familjerättssekreterarna i det dagliga arbetet. För att främja rättssäkerhet och god kvalité arbetar familjerättssekreterarna två och två i utredningar.
Ditt uppdrag
Du kommer att arbeta med sedvanliga familjerättsliga arbetsuppgifter.
I uppdraget ingår:
• utredning av vårdnad, boende och umgänge
• fastställande av faderskap
• yttrande namnärenden
• samarbetssambetssamtal
• verkställighet av umgängesstöd
• rådgivningstelefon för allmänheten
• informationssamtal.
Din bakgrund
Vi söker dig som har socionomexamen. Har du familjerättssocionomernas riksförening (FSR) grundkurser i utredning, faderskap och samarbetssamtal ses det som meriterande. Arbetet kräver att du har erfarenhet av familjerättsligt arbete och/eller erfarenhet av myndighetsutövning inom IFO barn och unga. För att lyckas i arbetet behöver du ha god datorvana och B-körkort. det är även meriterande om du har kunskaper i systemet Lifecare.
Som person är du lugn och samlad i olika situationer och har förmågan att fokusera på rätt saker. Du är en god analytiker som är bra på att se sammanhang och lösa komplexa frågor och problem. Vidare är du bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete.
Jobbet passar dig som är en kommunikativ person som har lätt för att lyssna och anpassa ditt sätt att kommunicera. Sist men inte minst samarbetar och relaterar du till andra på ett lyhört och smidigt sätt.
Upplysningar
I Uppsala kommun värnar vi om varandras hälsa och arbetsmiljö. Vi förväntar oss därför att du är vaccinerad mot Covid-19.
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:
Eva Lignell, enhetschef, 018-727 69 25
Margita Stigson, specialist, 018-727 14 95.
Fackliga företrädare:
Akademikerförbundet SSR, Maria Persson, 018-727 24 24
Vision, Sofia Venemalm, 018-727 12 13.
Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 68 24.
I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Om vår organisation
Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Systemledning, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.
Mer information om vår organisation hittar du på uppsala.se (https://www.uppsala.se)
Inom socialförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kajsa Angerdal Skoglund
Christoffer Nilsson
Margareta Svenningsson
Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43