OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Familjerättsenheten
Har du socionomexamen och är på jakt efter en ny utmaning? Vi på Familjerättsenheten behöver nu bli fler - här får du möjlighet att arbeta i team där ni tillsammans utför ett viktigt arbete med barnens bästa i fokus. Välkommen med din ansökan!
Familjerättsenheten tillhör avdelning vuxen inom Socialförvaltningen. På enheten arbetar 13 familjerättssekreterare, två administratörer, specialisthandläggare och enhetschef. Specialisthandläggarens roll är att stödja och vägleda familjerättssekreterarna i det dagliga arbetet. För att främja rättssäkerhet och god kvalité arbetar familjerättssekreterarna två och två i utredningar.
Läs mer om vårt arbete här (https://www.uppsala.se/stod-och-omsorg/stod-till-barn-ungdom-och-familj/familjeratt/vardnad-boende-och-umgange/).
Ditt uppdrag
Som familjerättssekreterare på Familjerättsenheten kommer du att arbeta med utredningsarbete på uppdrag av tingsrätt och fastställande av faderskap. Du ansvarar bland annat för att genomföra utredningar och upplysningar på begäran av tingsrätten i frågor som rör vårdnad, boende och umgänge.
Du kommer också att handlägga fader- och föräldraskap och verkställighet av umgängesstöd efter beslut/dom från tingsrätten och andra uppgifter inom det familjerättsliga verksamhetsområdet.
Din bakgrund
För att jobba som familjerättssekreterare krävs det att du har socionomexamen. Vidare ser vi gärna att du har erfarenhet av arbete med familjerätt eller erfarenhet av myndighetsutövning inom IFO barn och unga, men det är inget krav.
Du ska ha B-körkort. Har du dessutom god datorvana, kunskaper och erfarenhet från Lifecare, är det meriterande.
Du är bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete. Vidare är du en person som är en kommunikativ som har lätt för att lyssna och anpassa ditt sätt att kommunicera. Du är lugn och samlad i olika situationer och har förmågan att fokusera på rätt saker.
Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:
Eva Lignell, enhetschef 018 - 727 69 25
Margita Stigson, specialisthandläggare 018 - 727 14 95
Fackliga företrädare:
Akademikerförbundet SSR, Maria Persson, 018-727 24 24
Vision, Sofia Venemalm, 018 - 727 12 13
Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning via växeln: 018-727 00 00
I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Om vår organisation
Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Systemledning, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.
Mer information om vår organisation hittar du på uppsala.se (https://www.uppsala.se)
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kajsa Angerdal Skoglund
Christoffer Nilsson
Margareta Svenningsson
Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43