OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Familjerättsenheten är en del av Individ- och familjeomsorgsförvaltningen i Borås Stad. Enheten handlägger även familjerättsärenden för Bollebygds kommun, Svenljunga kommun, Tranemo kommun och Herrljunga kommun. På Familjerättsenheten arbetar familjerättssekreterare, socialassistenter, metodhandledare och chef, sammanlagt 15 medarbetare. Metodhandledaren fördelar utredningsarbetet och handleder familjerättssekreterarna i sina uppdrag juridiskt och metodiskt. Inom Familjerättsenheten värdesätter vi ett tillitsbaserat arbetssätt och kollegialt lärande.
Familjerättssekreterare handlägger utredningar gällande frågor om vårdnad, boende och umgänge, faderskaps- och föräldraskapsutredningar samt genomför samarbetssamtal och adoptionsutredningar. På familjerätten stöttar vi föräldrar att uppnå varaktiga lösningar kring vårdnad, boende och umgänge och vi arbetar aktivt med barns delaktighet i de olika familjerättsliga processerna.
Du som söker ska ha Socionomexamen eller annan samhällsinriktad högskoleexamen som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du ska ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, samt god samarbetsförmåga och det är meriterande om du har erfarenhet av familjerättsligt arbete. Du ska vara positiv och även drivande i digitala utvecklingfrågor som gynnar brukarna samt ha en innovativ syn på utvecklingsarbete. Du ska även ha en öppen syn på jämställdhet och mångfald.