Familjerättssocionom till Familjerättsenheten

Familjerättssocionom till Familjerättsenheten

Arbetsbeskrivning

Arbetsuppgifter
Familjerättsgruppen arbetar med att utifrån barnets behov hjälpa separerade föräldrar att finna lösningar gällande frågor som boende och umgänge.

Vi arbetar i dagsläget mot Karlstads, Hammarö, Kil och Forshaga kommuner.

Arbetsuppgifterna är bland annat samarbetssamtal, vårdnad-, boende- och umgängesutredningar, föräldraskapsfrågor, informationssamtal, rådgivning, avtal, pass- och namnärenden samt handläggning av umgänge med umgängesstöd. Vi arbetar utifrån ett tydligt barnperspektiv i alla våra arbetsuppgifter och värnar om att ge ett gott bemötande med en kvalitets- och rättssäker handläggning av familjerättsliga ärenden.

Familjerätten är en arbetsgrupp med hög kompetensnivå som idag består av tio erfarna och engagerade familjerättssocionomer samt en ärendehandledare. Vi arbetar tillsammans för att skapa och bibehålla en trygg och sammansvetsad arbetsgrupp med fokus på ett professionellt och kvalitetssäkert bemötande. På enheten finns en ärendehandledare vars främsta uppgift är att handleda och vägleda dig i ditt dagliga arbete. Som ny medarbetare får du en bra introduktion av stöttande kollegor i arbetsgruppen.

Kvalifikationer
Socionomexamen är ett krav för att söka tjänsten, även att du har erfarenhet av socialt barnavårdsarbete och har ett starkt barnfokus i ditt arbete. Erfarenhet av utredningsarbete samt erfarenhet av familjerätt samt relevant vidareutbildning inom området är meriterande. Då stor del av vårt arbete är att skriva utredningar och yttranden är det viktigt att du kan uttrycka dig väl i både tal och skrift. Det är viktigt att du är införstådd med att tjänsten omfattar flera komplexa arbetsområden vilket innebär att du både ska kunna arbeta förebyggande, stödjande och vägledande samt utföra myndighetsutövning.

Körkort är ett krav. Vi begär in registerutdrag från polisen inför anställning.

Intervjuer kommer att ske löpande även under ansökningstiden.

Vem är du?

I ditt arbete tar du initiativ och uppnår resultat med god kvalité samt är professionell i ditt förhållningssätt. Du är trygg, stabil, har en personlig mognad, känner ett stort ansvar för ditt arbete samt samarbetar gärna med såväl externa som interna samarbetspartners. Din förmåga att självständigt överblicka, strukturera och utföra dina arbetsuppgifter är mycket god likväl som att du är noggrann och arbetar rättssäkert. Du tar stöd och hjälp av andra vid behov och du är själv hjälpsam samt delar med dig av egna erfarenheter och kunskaper.

Vi erbjuder dig

Vi kan erbjuda dig ett utvecklande och stimulerande arbete med engagerade, kreativa och erfarna kollegor som trivs tillsammans. Vi har extern handledning samt ett omfattande introduktionsprogram till hela avdelningens arbete med barn i fokus. Vi värnar om en kontinuerlig kompetensutveckling och kortare och längre vidareutbildningar erbjuds därför utifrån verksamhetens behov. Karlstads kommun erbjuder bla friskvårdspeng, friskvårdstimme, bruttolöneavdrag för personalcykel samt möjlighet att byta semesterdagstillägg mot extra ledighet. Vi har möjlighet till distansarbete och stor frihet under ansvar. Våra kontorslokaler finns i Karolinen i centrala Karlstad.

Om Karlstads kommun

Arbetsmarknads- och socialförvaltningen ger stöd till utsatta barn, familjer och personer med psykisk funktionsnedsättning. Våra cirka 700 medarbetare arbetar med missbruksvård, ekonomiskt bistånd, budget- och skuldrådgivning och familjerättsliga frågor. Vår uppgift är även att motverka arbetslöshet samt sköta tillstånd och tillsyn för alkohol och tobak.

 


Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!


 


Övrig information

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.


Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.

Sammanfattning

Liknande jobb


21 november 2024

Familjerättssekreterare till Eslövs kommun

Familjerättssekreterare till Eslövs kommun

19 november 2024