OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Övernäs akut- och utredningshem
Är du intresserad av möjligheten att möta ungdomar och deras familjer, jobba mot önskvärd förändring för dem och vara en del i att de får det avgörande stöd som de behöver? Vi söker just nu en utbildad socionom som har flera års erfarenhet inom yrket. Låter det intressant? Varmt välkommen med din ansökan till tjänsten som familjeutredare och teamledare!
Övernäs akut- och utredningshem är ett kommunalt HVB med tio platser. Vi arbetar på uppdrag av socialförvaltningen. Våra ungdomar är mellan 13 och 20 år gamla och de flesta bor hos oss under en period på två till tre månader. Många av ungdomarna har en neuropsykiatrisk problematik och utifrån detta arbetar vi medvetet med individuella krav och anpassningar. Vi är just nu i en implementeringsfas av förhållningssättet Positivt Beteendestöd (PBS). Runt varje ungdom finns ett team bestående av teamledare, utredare, kontaktpersoner, lärare och psykolog. Teamet strävar efter att få placeringen att fungera och föreslå insatser efter utredningstiden.
Ditt uppdrag
Som familjeutredare och teamledare ansvarar du för en av de viktigaste delarna i utredningen samtidigt som du är "spindeln i nätet" under ungdomens placering och tillsammans med ditt team ansvarar ni för att vistelsen och utredningen för ungdom och familj blir en så positiv och meningsfull insats som möjligt.
Utredningarna genomförs i processform där du tillsammans med ungdom och föräldrar utforskar och skapar en djupare förståelse för bakgrunden till de bekymmer som uppstått samt utifrån detta konkretiserar det stöd som de är i behov av för att få till en förändring av sin situation. På så vis påbörjas oftast ett positivt förändringsarbete redan under utredningstiden.
Som teamledare är du den person som har det övergripande ansvaret för frågor som rör ungdomens placering hos oss. Förutom med vårdnadshavarna håller du kontakt med ungdomen själv, socialtjänst och andra viktiga personer och instanser i frågor som rör ungdomens varande hos oss och planering framåt. En viktig roll är även att samordna teamets arbete: hålla i möten och koordinera det vardagsnära arbetet runt ungdomen.
Din bakgrund
Vi söker dig som har socionomutbildning och 2-årig systemteoriutbildning eller annan utbildning i familjebehandling. Det är meriterande om du har grundläggande psykoterapiutbildning, gärna med inriktning mot familj samt grundläggande utbildning i Signs of Safety. För att lyckas i rollen behöver du ha flerårig erfarenhet inom yrket och ha erfarenhet av arbete med ungdomar och familjer. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete inom socialtjänst, arbete inom Hem för vård eller boende (HVB) och är bekant med samhällets insatser för ungdomar och familjer. Det är också meriterande om du har erfarenhet av neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. Vi ser gärna att du även har B-körkort. Arbetet kräver att du har förmåga att formulera dig effektivt och snabbt samt tala och förstå svenska obehindrat.
Som person är du flexibel och kan se möjligheter i förändringar. Du har en god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Vidare är du lugn och samlad i olika situationer och har förmågan att fokusera på rätt saker. Dessutom är du bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete. Sist men inte minst har du en god ledarskapsförmåga.
Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Simon Widberg, enhetschef, 018-727 72 03.
Facklig företrädare: Akademikerförbundet SSR, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34
Vision, Sofia Venemalm, 018-727 12 13.
Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-726 00 44.
Intervjuer sker löpande under ansökningstiden.
I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Om vår organisation
Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen (SCF) leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Stab SCF, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.
Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på Jobba hos oss - Uppsala kommun (https://www.uppsala.se/foretag-och-arbete/jobb-och-karriar/jobba-hos-oss/bli-en-av-oss/)
Inom socialförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kajsa Angerdal Skoglund
Christoffer Nilsson
Margareta Svenningsson
Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43