OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Brogården akut- och utredningshem
Har du erfarenhet av arbete med kvalificerade familjeutredningar och vill ta dig an en ny utmaning? Vill du få möjligheten att jobba med kompetenta kollegor och att ha ett jobb som gör skillnad? Då kan du vara den vi letar efter till tjänsten som familjeutredare!
Brogården är en verksamhet inom Uppsala kommun som arbetar på uppdrag av socialtjänsten och riktar sig mot familjer med barn 0 – 12 år. Gemensamt för de flesta familjer som kommer till Brogården är att de befinner sig i en svår social situation där brister i föräldrarnas omsorgsförmåga har skapat oro för barnens omvårdnad och utveckling. Målsättningen med allt vårt arbete är att sätta barnens trygghet och utveckling, samt utvecklingsmöjligheten i föräldra-barn relationen, i fokus. Övergripande för vårt arbete med barnen och deras föräldrar är att vårt arbete ska utföras så förutsägbart, tryggt och rättssäkert som möjligt.
Verksamheten består av två enheter;
Akut- och utredningsenhet; Föräldrar och barn kommer antingen till institutionen i akuta krissituationer och/eller för utredning samt för kortare stöd/behandlingsuppdrag. Placeringarna sker jml SoL eller LVU.
Öppenvårdsenhet; Genomför utredningar och kortare behandlingsinsatser i familjer. Utredningarna genomförs i familjernas hem och närmiljö.
Som medarbetare märker du vårt driv och satsning på kunskap / kompetensutveckling, genom möjligheter till vidareutbildning och god handledning. Vi skapar interna projekt för att ständigt utvecklas, vilket skapar stolthet och engagemang bland oss som medarbetare i vårt dagliga arbete
Anställning kan ske först efter uppvisande av utdrag från misstanke- och belastningsregistret.
Här kan du läsa mer om Brogården (https://vardochomsorg.uppsala.se/boende/hem-for-vard-och-boende-hvb/akut--och-utredningshem/brogarden/).
Ditt uppdrag
På Brogården har vi oftast förmånen att få arbeta med hela familjen vilket kräver av oss att vi kan arbeta utifrån många olika perspektiv och hantera komplexa frågor. Du och det team du ingår i arbetar utifrån ett processinriktat arbetssätt med att utreda/bedöma föräldrars omsorgsförmåga och barns behov samt stödja föräldrar i deras föräldraskap. Våra uppdrag kan också handla om att ta emot familjer akut/i en krissituation. Du är ansvarig för planering och genomförande av uppdraget kring familjen samt för att ge en skriftlig bedömning.
Vi strävar efter att ständigt utveckla vår verksamhet och dess innehåll. Det innebär att vi håller oss ajour med aktuell forskning och metodutveckling och vi vill gärna att du deltar i det arbetet.
Arbetet är schemalagt och omfattar cirka en kväll/vecka samt var sjätte helg.
Din bakgrund
Vi söker dig som har socionomexamen eller beteendevetarexamen. Har du grundläggande psykoterapiutbildning, "Steg 1", utbildning inom våld i nära relation, systemteoretisk utbildning, utbildning inom Signs of Safety eller vidareutbildningar inom områden/metoder som rör familjer/barn ses det som meriterande.
För att lyckas i arbetet behöver du ha erfarenhet av arbete med kvalificerade familjeutredningar. Vi ser gärna att du har erfarenhet av utredningsarbete inom socialtjänst eller av arbete på institution. Arbetet kräver att du har kunskaper i svenska i tal och skrift samt B-körkort. Det är även meriterande om du har språkkunskaper utöver svenska och engelska och/eller kunskaper inom dokumentation.
Som person är du empatisk och kan snabbt sätta dig in i någon annans perspektiv eller situation. Du är en god analytiker som är bra på att se sammanhang och lösa komplexa frågor och problem. Vidare är du en flexibel person som är bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete. Sist men inte minst är du en kommunikativ person som har lätt för att lyssna och anpassa ditt sätt att kommunicera.
Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:
Johanna Fjellborg, biträdande enhetschef, 018-727 20 55
Linda Kinell, enhetschef, 018-727 71 23
Fackliga företrädare:
Vision, Sofia Venemalm, 018-727 12 13
Akademikerförbundet SSR, Maria Persson, 018-727 24 24
Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 26 59
I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Om vår organisation
Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Systemledning, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.
Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på Bli en av oss - Uppsala kommun (https://www.uppsala.se/foretag-och-arbete/jobb-och-praktik/jobba-hos-oss/bli-en-av-oss/)
Inom socialförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kajsa Angerdal Skoglund
Christoffer Nilsson
Margareta Svenningsson
Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43