OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Brogårdens akut- och utredningshem
Vill du arbeta i nära samarbete med familjer, både barn och föräldrar, där målsättningen är att skapa förändring och göra skillnad? Sök tjänsten som familjeutredare till Brogårdens- akut och utredningshem redan idag!
Brogårdens akut- och utredningshem är en verksamhet inom Uppsala kommun som arbetar på uppdrag av socialtjänstens barnenheter och riktar sig mot familjer med barn 0 – 12 år. Gemensamt för de flesta familjer som kommer till Brogården är att de befinner sig i en svår social situation där brister i föräldrarnas omsorgsförmåga har skapat oro för barnens omvårdnad och utveckling. Målsättningen med allt vårt arbete är att sätta barnens trygghet och utveckling, samt utvecklingsmöjligheten i föräldra-barn relationen, i fokus. Övergripande för vårt arbete med barnen och deras föräldrar är att vårt arbete ska utföras så förutsägbart, tryggt och rättssäkert som möjligt.
Verksamheten består av två delar; Akut- och utredning, institution; Föräldrar och barn kommer antingen till institutionen i akuta krissituationer och/eller för utredning samt för kortare stöd/behandlingsuppdrag. Placeringarna sker jml SoL eller LVU.
Öppenvård; utredningar och kortare behandlingsinsatser i familjer. Utredningarna och de behandlande insatserna genomförs i familjernas hem och närmiljö.
Som medarbetare märker du vårt driv och satsning på kunskap / kompetensutveckling. Vi skapar interna projekt för att ständigt utvecklas. Vi har extern handledning.
Ditt uppdrag
Vi har förmånen att få arbeta med hela familjen vilket kräver att vi kan arbeta utifrån många olika perspektiv och hantera komplexa frågor.
Du och det team du ingår i arbetar utifrån ett processinriktat arbetssätt med att utreda/bedöma föräldrars omsorgsförmåga och barns behov samt stödja föräldrar i deras föräldraskap. Våra uppdrag kan också handla om att ta emot familjer akut/i en krissituation.
Du är ansvarig för planering och genomförande av uppdraget kring familjen samt för att ge en skriftlig bedömning.
Vi strävar efter att ständigt utveckla vår verksamhet och dess innehåll. Det innebär att vi håller oss ajour med aktuell forskning och metodutveckling och vi vill gärna att du deltar i det arbetet.
Arbetet är schemalagt och omfattar cirka en kväll/vecka samt var sjätte helg.
Din bakgrund
Vi söker dig som har utbildning som socionom eller beteendevetare. Det är meriterande om du har utbildning Steg 1, systemteoretisk utbildning, utbildning i Signs of Safety, utbildning inom våld i nära relation och vidareutbildningar inom områden/metoder som rör familjer/barn. Du har några års erfarenhet av att arbeta utredande och/eller behandlande med familjer. Vi ser gärna att du även har erfarenhet av utrednings-/behandlingsarbete inom socialtjänst och av att arbeta på institution. Du har goda kunskaper i svenska, i tal och skrift samt har körkort. Önskvärt om du har ytterligare språkkunskaper.
Du är analytisk och bra på att se sammanhang och lösa komplexa frågor och problem. Vidare är du empatisk och kan snabbt sätta dig in i någon annans perspektiv eller situation samt flexibel och du ser möjligheter i förändringar. Vi ser även att du tar initiativ och sätter igång aktiviteter för att uppnå resultat samt är kommunikativ och har lätt för att lyssna och anpassa ditt sätt att kommunicera.
Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:
Inger Selling, enhetschef, 018-727 71 23
Linda Kinell, biträdande enhetschef, 018-727 20 55
Eine Kivelä Ngarambe, utredningsledare, 018-727 25 03
Fackliga företrädare:
Akademikerförbundet SSR, 018-727 24 24
Vision, 018-727 24 30
Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 23 02.
Anställning kan ske först efter uppvisande av utdrag från misstanke- och belastningsregistret.
I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Om vår organisation
Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Systemledning, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.
Mer information om vår organisation hittar du på uppsala.se (https://www.uppsala.se)
Inom socialförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kajsa Angerdal Skoglund
Christoffer Nilsson
Margareta Svenningsson
Maria Eriksson
+46 73 944 50 95
Jonatan Svensson
+46 72 074 20 43