OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Skärholmens stadsdelsförvaltning är en av Stockholms stads 13 stadsdelsförvaltningar och omfattar stadsdelarna Bredäng, Sätra, Skärholmen och Vårberg. Här arbetar mer än 1000 medarbetare för våra 37.000 invånare. Vi erbjuder en kommunal verksamhet som vi är stolta över och vi har en fantastisk mångfald. Välkommen med ditt unika bidrag!
Arbetsbeskrivning/arbetsuppgifter
Som familjevårdsinspektör kommer du att huvudsakligen rekrytera, utreda, och handleda familjehem.
Familjevårdsinspektören tillsammans med barnsekreteraren utgör en del av det tredelade ansvaret vid en familjehemsplacering och där de biologiska föräldrarna och familjehemmet utgör de andra två delarna. Socialnämndens ansvar är att noga följa och utvärdera vården av den unge i familjehemmet och där fokus för familjevårdsinspektören är att stödja och vägleda familjehemmet i syfte att tillförsäkra barnet en trygg och säker vård. I rollen ingår även att samverka med andra professionella runt barnet som exempelvis personal i skolan, BUP och andra kommuners förvaltningar. I arbetsuppgifterna ingår även dokumentation som följs av lagar och riktlinjer.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
- Socionomexamen.
- Erfarenhet av myndighetsutövning.
- Erfarenhet av kvalificerat utredningsarbete gällande barn/ungdom.
- Goda kunskaper om lagstiftning inom socialtjänsten.
- God förmåga att formulera dig väl i skrift.
Inom familjevården reser vi mycket, därför behöver du ha B-körkort. Kunskap om stadens dokumentationssystem och riktlinjer är meriterande likaså utbildning i Kälvestens-intervju samt erfarenhet av handledning av familjehem.
Vi söker dig som är ansvarsfull och flexibel i arbetet och som har engagemang och intresse för verksamhetsområdet. Du behöver också ha förmåga att arbeta strukturerat, både självständigt och i samarbete med andra. Vi kommer att fästa stor betydelse vid personlig lämplighet.
Intervjuer kommer att ske under ansökningsperioden.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Arbetsplatsbeskrivning
På Resursenheten ser vi alltid individens resurser. Vi gör skillnad och bidrar till positiv förändring för individ, familj och samhälle, både på kort och lång sikt.
Verksamheten för familjehemsvård och kontaktverksamhet är organiserad inom socialtjänstens utförarverksamheter inom förvaltningens avdelning för socialtjänst, Resursenheten. Familjehemsvården består av fyra familjevårdsinspektörer, fem barnsekreterare samt en biträdande enhetschef.
Arbetsplatsen är belägen centralt i Bredäng, med närhet till kommunikationer. Utöver familjevård och kontaktverksamhet finns också öppenvårdsverksamheten som riktar sig till vuxna samt barn och unga. Sammanlagt arbetar 35 personer på enheten som leds av två biträdande enhetschefer och en enhetschef.
Vi har ett stort engagemang för barn och unga som inte kan bo med sina föräldrar utan behöver bo i ett familjehem. Enheten är ny sedan 1 september 2020 och vi är inne i ett spännande utvecklingsskede där familjehemsplacerade barn, familjehemsföräldrar och biologiska föräldrar erbjuds extra stärkt stöd av familjebehandlare på Resursenheten för att säkerställa barnet en trygg, säker och stabil vård.
Tjänsten är ett vikariat tom 1 september 2022.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.