Färdtjänsthandläggare

Färdtjänsthandläggare

Arbetsbeskrivning

Tekniska förvaltningens uppgift är att göra Borås till en vacker och hållbar stad som boråsare kan känna sig stolta över.

Borås växer snabbt. Allt fler upptäcker en stad inbäddad i parker och gröna områden där det alltid är nära till naturen, men också till ett levande centrum med mötesplat-ser, uteserveringar och spännande kultur - samt goda kommunikationer och ett framgångsrikt näringsliv.


Som förvaltning arbetar vi tillsammans med gemensamma mål för området, helhets-perspektiv och nytänkande. Förvaltningen ansvarar för stadens skogar, parker, gator och persontransporter. Totalt är vi cirka 170 medarbetare som på olika sätt bidrar till att nämndens uppdrag genomförs.
Förvaltningen omfattar tre verksamhetsområden, gata, park- och skog och persontransporter samt två stödfunktioner för HR och ekonomi.


Vid Persontransportavdelningen arbetar 40 medarbetare med olika arbetsuppgifter fördelade på tre enheter. De ansvarar för särskoleskjuts med utförandet av skolskjuts för barn och ungdomar i särskolan och gymnasie-särskolan, myndighetsutövning och planering av skolskjuts i form av linjetrafik, buss och taxi för grundskoleelever, myndighetsutövning och samordning av resor gällande färdtjänst och riksfärdstjänst samt administration och service av en av Borås Stads bilpooler.



Avdelningen är en utvecklande och motiverande arbetsplats med Borås medborgare i fokus. Du får chansen att arbeta tillsammans med duktiga medarbetare som strävar efter samma mål. Avdelningens gemensamma arbete blir synligt för och använt av Borås medborgare.
Som färdtjänsthandläggare blir dina huvudsakliga arbetsuppgifter att utreda och fatta beslut enligt Färdtjänstlagen och hantera tillhörande administration. Det kan också förekomma liknande arbetsuppgifter gällande ansökningar om riksfärdtjänst. Om behov finns kan du även få arbeta inom persontransportsavdelningens andra verksamheter. Du kommer att arbeta i en grupp på ca 9 personer där du är en av tre färdtjänsthandläggare.

Du som söker har högskoleutbildning med inriktning mot offentlig förvaltning, myndighetsutövning eller annan adekvat utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med att fatta färdtjänstbeslut.
Du har förmåga att självständigt planera och genomföra ditt arbete. Du kan samarbeta, är prestigelös och har förmågan att skapa och upprätthålla goda relationer. Du är tydlig och uttrycker dig väl i tal och skrift i svenska språket. Då de som söker färdtjänst har olika typer av funktionsnedsättningar, såväl psykiska som fysiska, är det viktigt att du kan bemöta människor utifrån deras förutsättningar. Att du är en van användare av IT-stöd är en förutsättning för tjänsten då du i det dagliga arbetet ska kunna använda olika system. Stor vikt kommer att fästas vid personlig lämplighet.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Borås Stad
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 10 maj 2022
  • Ansök senast: 5 juni 2022

Besöksadress

Se vår hemsida www.boras.se
None

Postadress

Stadsdelsförvaltningen Öster
1490, 50180

Liknande jobb


Utredare till Institutet för mänskliga rättigheter

Utredare till Institutet för mänskliga rättigheter

25 november 2024

Vill du arbeta som handläggare i en förvaltning i förändring?

Vill du arbeta som handläggare i en förvaltning i förändring?

25 november 2024

Vikarierande planarkitekt

Vikarierande planarkitekt

25 november 2024