Färdtjänsthandläggare.

Färdtjänsthandläggare.

Arbetsbeskrivning

Vill du ha en bred handläggartjänst där myndighetsutövning ingår? Är du intressera av digitalisering och vill vara med på vår utvecklingsresa? Du kommer att ingå i ett kompetent team med 24 medarbetare, där din insats kommer att vara viktig.

Trafikenheten ligger under Stadsbyggnadsförvaltningen där vi arbetar bland annat med trafiksäkerhetsfrågor, kollektivtrafik, trafikreglering och parkeringsservice. Eskilstuna växer och utvecklas som stad och vi befinner oss på en spännande utvecklingsresa där vi ser över våra arbetssätt, rutiner och processer för att effektivisera och digitalisera. Ett arbete som fortgår parallellt med vårt uppdrag.

På Trafikenheten är vi idag fyra och blir fem handläggare med dig som arbetar med färdtjänst, skolskjuts, riksfärdtjänst och parkeringstillstånd för rörelsehindrade. Vi som jobbar har lång erfarenhet av handläggning och vi delar våra erfarenheter och kunskaper med varandra. Periodvis har vi högt tryck särskilt vad gäller skolskjuts och riksfärdtjänst.

Vi har vårt kontor i Värjan, vilket ligger centralt i Eskilstuna, nära både tåg- och busstation.

ARBETSUPPGIFTER
Som handläggare utreder och analyserar du inkomna ärenden, inhämtar informationsunderlag och tar sedan beslut om rätten till förfrågan grundade i respektive lagrum. Du kommer sammanställa dokumentation där det tydligt framgår din motivation till beslut. I rollen ingår även att ta emot och hantera överklaganden samt även hantera yttranden till domstolar. Vi arbetar i dokumentationssystemet Viva.

I arbetet har du kontakt med sökanden via mejl, telefon och även besök. Du kommer också att samverka med skola, vårdnadshavare samt utförare. Vi har ett nära samarbete med andra enheter inom förvaltningen och andra verksamheter inom Eskilstuna kommun.

Då du handlägger ärenden inom fyra olika områden arbetar du med ett flertal lagrum och regelverk som styr besluten och rätten till stöd. Utöver myndighetsutövning ingår att hantera frågor kopplade till utförandet av färdtjänst, riksfärdtjänst och skolskjuts.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med högskolexamen, minst en kandidatexamen som socionom eller en likvärdig examen enligt bedömning av arbetsgivaren. Mycket god svenska i både tal och skrift och
även en hög datamognad av att arbeta med IT-verktyg dagligen.

Det är en stor fördel om du har erfarenhet av myndighetsutövning, erfarenhet av att arbeta med några av följande lagrum som skollagen, lag om färdtjänst, lag om riksfärdtjänst, trafikförordningen, sekretesslagen, kommunallagen, förvaltningslagen. Om du har erfarenhet av att arbeta i ett system som till exempel Viva och har skrivit underlag till domstolar är det positivt.

Du kommer handlägga blandande ärenden där det kommer vara viktigt att du snabbt kan ställa om i tanken beroende på vilken fråga som ligger på ditt bord samtidigt som du har hög kapacitet på leverans. Med andra ord så trivs du när du har flera parallellt pågågående arbetsuppgifter. Samtidigt som du har förmågan att bemöta sökanden och samverkanspartner professionellt. Som person är du strukturerad, analytisk och snabb samtidigt som det du dokumenterar håller kvalitet. Du trivs med att arbeta självständigt men är prestigelös och vill tillhöra ett team där det är högt i takt. Som vi har beskrivit så befinner vi oss i en utvecklingsresa mot digitalisering så för att du ska trivas behöver du vilja vara aktivt deltagande i vår enhets utvecklingsarbete.

Varmt välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Bifoga utbildningsbetyg och utbildningsbevis med ansökan.
Stadsbyggnadsförvaltningen är en viktig del i tillväxtarbetet. Förvaltningen planerar, projekterar och bygger samt ansvarar för drift och underhåll av den offentliga miljön i Eskilstuna. Vi är totalt cirka 200 anställda.

Vill du vara med och leda vägen?
Vi erbjuder en arbetsplats som går före och leder vägen i en av Sveriges mest hållbara kommuner. Tillsammans med kompetenta och engagerade medarbetare är du med och utvecklar Eskilstuna genom goda hållbara möten, vägledning och service. Genom ett aktivt och modigt medarbetarskap samt ett tillitsfullt och engagerat ledarskap är du med och driver förändring. Du gör skillnad för människor varje dag.

Vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.

Merparten av alla tillsvidareanställda i Eskilstuna kommun krigsplaceras. Om din tjänst berörs informeras du under rekryteringsprocessen. Det innebär att du har en skyldighet att tjänstgöra inom kommunen även under höjd beredskap.

Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan eftersom den ligger till grund för vårt urval.

Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen eller lämna den i vår reception på Alva Myrdals Gata 3 D. Märk din ansökan med Rekryteringsenheten och annonsens referensnummer.

Sammanfattning

Liknande jobb


Handläggare för statlig ersättning, Socialförvaltningen centrum

Handläggare för statlig ersättning, Socialförvaltningen centrum

20 december 2024

Sakkunnig till enheten för politisk beredning och samordning

Sakkunnig till enheten för politisk beredning och samordning

19 december 2024

16 december 2024

18 december 2024