Färdtjänsthandläggare - Trafikenheten

Färdtjänsthandläggare - Trafikenheten

Arbetsbeskrivning

Vill du arbeta på en enhet där du har möjlighet att aktivt delta i och utveckla din yrkesroll genom att förbättra och säkra kvaliteten på arbetet? Vill du ha en bred handläggartjänst där myndighetsutövning ingår samtidigt som du får jobba i en trivsam och kompetent arbetsgrupp?

Trafikenheten tillhör Samhällsbyggnadsförvaltningen och vi arbetar med bland annat trafiksäkerhetsfrågor, kollektivtrafik, trafikreglering och parkeringsservice. Trafikenhetens färdtjänsthandläggargrupp består av 5 handläggare med dig och en teamledare som arbetar med färdtjänst, riksfärdtjänst, skolskjuts och parkeringstillstånd för rörelsehindrade.

Eskilstuna växer och utvecklas som stad och även vi på Trafikenheten befinner oss på en spännande utvecklingsresa där vi ser över våra arbetssätt, rutiner och processer. Just nu arbetar vi för fullt med att digitalisera större delar av våra processer och hoppas att du vill vara med oss på den resan.

Vi har vårt kontor i Värjan, vilket ligger centralt i Eskilstuna, nära både tåg- och busstation.



ARBETSUPPGIFTER
Du kommer handlägga ärenden om färdtjänst, riksfärdtjänst, skolskjuts och parkeringstillstånd för rörelsehindrade där du utifrån inkomna ansökan utreder, bedömer och beslutar och rätten till stöd utifrån gällande lagstiftning, praxis och regelverk. Du kommer arbeta med flera parallellt pågående arbetsuppgifter, periodvis hantera en större mängd ansökningar och även en del administration.

I ditt dagliga arbete har du kontakt med våra sökanden och deras anhöriga som huvudsakligen sker via mail och telefon. Vi har också ett nära samarbete med andra enheter inom förvaltningen och andra verksamheter inom Eskilstuna kommun, vilket ställer höga krav på att kommunikationen, både muntlig och skriftlig, håller god kvalitet.

Vi erbjuder en god introduktion som går ut på att du får lära dig ett verksamhetsområde åt gången och vi tillämpar mentorskap för nyanställda. Kompetensutveckling inom ansvarsområdena sker löpande.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en akademisk utbildning, till exempel socionom eller annan utbildning som arbetsgivaren anser likvärdig och värdefull. Du har en mycket god förmåga att ta till dig information och kommunicera på svenska i tal och skrift. Du har även en hög datamognad och är bekväm med att arbeta i flera olika digitala verksamhetssystem.

Det är meriterande om du har erfarenhet av myndighetsutövning och erfarenhet av att arbeta med några av följande lagrum som Skollagen, Lag om färdtjänst, Trafikförordningen, Kommunallagen, Offentlighets- och sekretesslagen, Förvaltningslagen. Det är positivt om du har erfarenhet av att arbeta i ett system som till exempel Viva och har tidigare skrivit underlag till domstolar.

Du trivs med varierande arbetsuppgifter, är snabb och strukturerad samtidigt som rättssäkerhet och god kvalitet är en självklarhet för dig. Du klarar av att behålla lugnet i pressade situationer och fokuserar på rätt saker. Du har en personlig mognad, har god självinsikt, är flexibel, öppen, positiv, nyfiken och bidrar till ett gott samarbetsklimat. Du trivs med att arbeta självständigt, men är prestigelös och vill tillhöra ett team där det är högt i tak.

Eskilstuna kommun har tagit bort personligt brev från ansökningsprocessen. Det gör vi för att få en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Dina svar på urvalsfrågorna blir en viktig del i vårt urvalsarbete. Här kan du läsa mer om bakgrunden till beslutet: https://jobb.eskilstuna.se/personligt-brev

Varmt välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Tillsammans med invånarna bygger vi vårt samhälle som en attraktiv och hållbar kommun. Här ska boende, besökare och företagare trivas och växa. Vår målsättning är att Eskilstuna ska vara en trygg och säker kommun att bo och vistas i. På vår förvaltning är vi drygt 350 medarbetare i många befattningar, organiserade i en stab och fyra verksamhetsområden. Tillsammans ansvarar vi för strategisk utveckling av staden, hantera ansökningar, tillstånd och genomföra kontroller, att sköta våra gator, parker och naturområden, samt att hindra och begränsa skador på människor, egendom och miljö via räddningstjänsten.

Vill du vara med och leda vägen?
Vi erbjuder en arbetsplats som går före och leder vägen i en av Sveriges mest hållbara kommuner. Tillsammans med kompetenta och engagerade medarbetare är du med och utvecklar Eskilstuna genom goda hållbara möten, vägledning och service. Genom ett aktivt och modigt medarbetarskap samt ett tillitsfullt och engagerat ledarskap är du med och driver förändring. Du gör skillnad för människor varje dag. Vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla.

Merparten av alla tillsvidareanställda i Eskilstuna kommun krigsplaceras. Om din tjänst berörs informeras du under rekryteringsprocessen. Det innebär att du har en skyldighet att tjänstgöra inom kommunen även under höjd beredskap.

Vi ber dig söka tjänsten via länken i denna annons. Det är viktigt att du är noggrann när du fyller i din ansökan eftersom den ligger till grund för vårt urval.

Om du har skyddad identitet ansöker du genom att skicka in din ansökan skriftligen eller lämna den i vår reception på Alva Myrdals Gata 3 D. Märk din ansökan med Rekryteringsenheten och annonsens referensnummer.

Sammanfattning

Liknande jobb


Handläggare för statlig ersättning, Socialförvaltningen centrum

Handläggare för statlig ersättning, Socialförvaltningen centrum

20 december 2024

Sakkunnig till enheten för politisk beredning och samordning

Sakkunnig till enheten för politisk beredning och samordning

19 december 2024

16 december 2024

18 december 2024