OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Region Östergötland har behov av att fler farmaceuter har kompetens att kunna utföra så kallade sakkunniguppdrag. Idag arbetar farmaceuter med kvalitetsfrågor som rör till exempel dialys, gas, ATMP och stamcellsproduktion. Inom framförallt dialysområdet behövs nu en förstärkning, men tjänsten kommer att innehålla olika arbetsuppgifter både nu och längre fram. I denna roll finns möjligheter att vara med och utforma samt utveckla uppdraget och tycker du det låter intressant har vi ett arbete som kan passa dig.
Regionledningskontoret, där bland annat läkemedelsenheten ingår, arbetar med övergripande och långsiktiga lednings- och utvecklingsfrågor inom alla Region Östergötlands ansvarsområden. Regionledningskontoret samverkar med andra samhällsaktörer, som nationella och regionala myndigheter, andra regioner, kommuner och olika intresseorganisationer. I läkemedelsenhetens uppdrag ingår bland annat att ge förskrivare, verksamhetschefer, tjänstemän och politiker strategiskt och administrativt stöd i läkemedelsfrågor. Läkemedelsenheten tar bland annat fram underlag för resursfördelning inom läkemedelsområdet, ansvarar för den totala läkemedelsförsörjningsprocessen, driver regionövergripande läkemedelsupphandlingar och stimulerar till uppföljningsarbete. Enheten driver även lokalt kvalitetsarbete och medverkar i regionala och nationella samverkansprojekt på läkemedelsområdet.
Arbetsbeskrivning
Arbetsuppgifterna kan komma att variera, men tanken är att en del av denna tjänst så snart det är möjligt ska innehålla ett uppdrag som sakkunnig inom dialysområdet och då ha ett nära samarbete med dialysenheterna inom Region Östergötland. Dessa enheter finns i Linköping, Norrköping och Motala. Region Östergötland har fattat beslut om att delar av läkemedelsförsörjningen ska bedrivas i egen regi från och med maj 2022. Detta innebär att regionen tar över tillverkningsenheten och tjänster inom läkemedelsförsörjningen. Därmed behöver kompetensen inom beredning av läkemedel förstärkas så kvalitetsarbete kopplat till detta kan även bli aktuellt för denna tjänst.
Nedanstående är exempel på arbetsuppgifter som kan komma i fråga som sakkunnig dialys:
• Utforma kvalitetssystem
• Hygien och Good Manufacturing Practice (GMP) i samband med utarbetande av rutiner för hantering och kontroll av provtagning
• Utbilda personal i GMP
• Kvalificera och validera utrustning
• Kontinuerligt bedöma kvaliteten på vattnet för hemodialys- och hemofiltrationsvätska
• Besluta om eventuella avsteg från gällande rutiner
Exempel på andra arbetsuppgifter som kan komma i fråga är att delta i förberedande arbete kring övertagande av tillverkningsenheten i egen regi, delta i utvecklingsprojekt samt farmaceutiskt kvalitetsansvar för medicinska gaser.
Utbildning och erfarenhet
Du är legitimerad apotekare eller receptarie och det är ett krav att du har beredningskompetens och erfarenhet. Krav är också goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift. Då arbetet kan behöva utföras från olika orter i Östergötland är det önskvärt om du innehar B körkort.
Personliga egenskaper
Ditt arbete kännetecknas av noggrannhet och du lägger stor vikt vid att leva upp till kvalitetsstandarder. Du har ett brett perspektiv på frågor, tycker om att analysera och lösa problem och vill arbeta med ständiga förbättringar. Kännetecknande för dig är att du har lätt för att anpassa dig och snabbt ser möjligheterna i ändrade förutsättningar. Du tar ansvar för dina uppdrag genom att strukturera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt. I relation med andra är du uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande samt lyhörd för vårdens och andra verksamheters behov. Stor vikt kommer att läggas vid de personliga egenskaperna utifrån kravprofilen.
Anställning och information
Vi erbjuder en tillsvidaretjänst, tillträde sker så snart som möjligt enligt överenskommelse.
Upplysningar om tjänsten lämnas av:
Enhetschef Ulrika Whiss, 010-103 71 29.
Apotekare och sakkunnig inom dialys, Anna Hendeby, 010-103 70 65.
Facklig företrädare för SACO är Håkan Hultberg, 010-103 05 19.
Ansökan
Sista ansökningsdag är den 7 december 2020. Vi arbetar med löpande urval så skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt. Bifoga kopia på din legitimation och för receptarier kopia på beredningskompetens till din ansökan. Välkommen med din ansökan via vårt rekryteringssystem.
Om du behöver hjälp med att registrera i systemet, kontakta kundtjänst Stöd och service, 010-103 60 00, under kontorstid.
Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt från bemannings- och rekryteringsföretag, som Region Östergötland inte har avtal med, samt försäljare av ytterligare platsannonser.
Region Östergötland
Kontaktpersoner på detta företaget
Malou Lindberg, Verksamhetschef
0705-22 80 91
Lisbeth Furberg, Vårdenhetschef
010-103 80 88
Asta Lindström, Vårdenhetschef
010-103 80 08
Susanna jangerot,
Pernilla Nordenryd, vårdenhetschef
010-1031232
Sigbritt Willers, Vårdenhetschef
010-1036791
Maria Renström, Vårdenehtschef
010-1036278
Helena Wintland, Vårdenhetschef
010-1043948
Björn Thyrberg, Vårdenhetschef
010 104 39 48