OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Enheten Grunddata inom avdelningen Vård- och apotekstjänster ansvarar för förvaltning av stödregister enligt Lagen om receptregister och förvaltar även register på andra myndigheters uppdrag. Enheten ansvarar för insamling, kvalitetssäkring och tillgängliggörande av grunddata till vård- och apoteksaktörer, statistikintressenter och andra myndigheter. Inom enheten arbetar åtta personer (farmaceuter och kravanalytiker).
Vi söker nu en farmaceut som dels kommer att förvalta två av stödregistren och dels kommer att ingå i en grupp som arbetar med att kvalitetssäkra information i det nationella produkt- och artikelregistret. Informationen i registren används till exempel vid förskrivning, receptexpedition och rapportering av försäljningstransaktioner.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Tjänsten är ny och består av två huvudsakliga ansvarsområden.
1.Förvaltning av Legitimationsregistret (FORS) och Arbetsplatskodsregistret (ARKO). Informationen i registren används för kontroller och behörighetsstyrning vid förskrivning och receptexpediering samt möjliggör att läkemedel kan förskrivas inom högkostnadsskyddet. I arbetsuppgifterna ingår att arbeta för att nå de beslutade förvaltningsmålen samt att besvara interna och externa ärenden. Handläggning av ärenden med begäran om utlämnande av allmänna handlingar förekommer.
2.Kvalitetssäkring och tillgängliggörande av uppdaterad produkt- och artikelinformation i det nationella produkt- och artikelregistret (VARA). Arbetet sker i samarbete med andra farmaceuter enligt en väl definierad process med systemstöd. VARA ger hälso- och sjukvården (inklusive veterinära vården) och apoteken tillgång till aktuell och kvalitetssäkrad information om läkemedel samt handelsvaror inom förmånen. I arbetet med kvalitetssäkring ingår frekventa kontakter per e-post och telefon med informationsägare som t.ex. läkemedelsföretag och myndigheter. Bedömning av information utifrån farmaceutiska-, regulatoriska- och tekniska aspekter ingår i arbetsuppgifterna.
Arbetsuppgifter kan tillkomma beroende på verksamhetens behov och utveckling. Även förvaltning av andra register inom enheten kan tillkomma, då vi stödjer varandra i det löpande arbetet och arbetar för att minska personberoende kunskap.
Vi söker dig som har:
- receptarie- eller apotekarlegitimation
- erfarenhet från arbete som farmaceut inom hälso- och sjukvård eller apotek, med goda kunskaper om regelverket inom det farmaceutiska området
- intresse av att verka i gränsytan mellan farmaci, juridik och teknik.
- mycket goda kunskaper i svenska och goda kunskaper i engelska, både i tal och i skrift
- god samarbetsförmåga och är prestigelös
- en analytisk inställning till problemlösning
- ett lugnt och noggrant förhållningssätt
- förmåga att planera och organisera arbetet på ett strukturerat sätt
Meriterande är:
- erfarenhet av liknade arbetsuppgifter
- generell kunskap om produkt- och artikelinformation i system inom hälso- och sjukvård och apotek
- generell kunskap om receptprocessen vid elektronisk förskrivning, lagring och expediering av e-recept
Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Anställningen är tillsvidare och på heltid. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse.
Rekryteringen sköts av eHälsomyndighetens HR-avdelning och därför undanber vi oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.
Kontaktpersoner på detta företaget
HR-generalist Monika Elfström
010-458 62 70
Avdelningschef Ulla Lilja Berg
010-458 62 53
tf chef för IT-avdelningen Åke Johansson
010-458 62 25
Enhetschef Stefan Vallin
010-458 63 40
Tf gruppchef Sandra Müller
010-458 62 14
HR-generalist Monika Elfström
010-458 62 70
enhetschef Maria Samén
010-458 62 60
enhetschef Emma Uhman
010-458 62 40
kommunikationschef Eva Reimers
076-140 26 26
HR-Chef Ann-Charlotte Francis
010-458 63 44