OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara en del i att leda Statens fastighetsverk – förvaltning och utveckling av fastigheter, jord och skogar? Då kan vi erbjuda dig tjänsten som fastighetsdirektör för en av våra tre fastighetsavdelningar.
I rollen som fastighetsdirektör väntar möjligheten att vara med och utveckla verksamheten inom hela Statens fastighetsverk (SFV). Och vi kan utlova ett spännande och utmanande arbete för dig tillsammans med kunniga kolleger. Det är svenska folket som, via Sveriges regering, gett oss uppdraget att förvalta och utveckla dagens natur- och kulturmiljöer för kommande generationer. Något som vi är väldigt stolta över!
Vi söker nu en fastighetsdirektör för avdelningen som i huvudsak omfattar fastigheter inom Stockholm och närliggande geografi. Fastigheterna är varierande med ett stort inslag av betydande kulturbyggnader, som till exempel Riddarholmen, Skeppsholmen, Kungliga Operan, Dramaten, Nationalmuseum, Naturhistoriska riksmuseet, Historiska museet och Vasamuseet.
Din roll
Som fastighetsdirektör är du chef och ledare för tre fastighetsområden. Du har det yttersta ansvaret för den operativa verksamheten, budget och personalansvar för underställda chefer och totalt ca 80 medarbetare. Du ansvarar för uppföljning och utveckling av avdelningen. Du arbetar strategiskt, främst med övergripande fastighets- och utvecklingsfrågor inom myndigheten. Inom avdelningen förekommer stora projekt där du behöver ha en aktiv roll. Som chef för en av våra fastighetsavdelningar rapporterar du direkt till generaldirektören och ingår i myndighetens ledningsgrupp. Du är aktiv i utvecklingsarbetet inom fastighetsavdelningarna och SFV. För att samordna och underlätta utvecklingsarbetet inom SFV finns en gemensam förvaltningsstab som stöd.
Kvalifikationer
Du har en akademisk examen inom området fastighet eller har annan motsvarande utbildning.
Utifrån ett affärsmässigt perspektiv krävs det att du har erfarenhet av förhandlingar med kunder och leverantörer. Detta förutsätter i sin tur att du har erfarenhet av förvaltning och utveckling av fastigheter samt av verksamhet inom bygg, fastighet eller anläggning.
För uppdraget krävs det att du har chefs- och ledarerfarenhet från liknande ledande befattning med erfarenhet av att leda andra chefer inom en fastighetsförvaltande verksamhet. Du känner väl till vad fastighetsägarens ansvar innebär och är väl insatt i vilka krav och vilket ansvar som följer av fastighetsägaransvar. Du har erfarenhet av att driva utvecklings- och förändringsarbete med goda resultat samt erfarenhet av att arbeta med målstyrning och uppföljning av verksamhetens mål och resultat.
Du behöver även ha erfarenhet av att företräda myndighet eller företag gentemot kunder, konsulter, andra myndigheter och/eller kommuner.
Det är en merit att ha erfarenhet av förvaltning och utveckling av verksamheter som kräver särskild hänsyn eftersom flertalet byggnader är statliga byggnadsminnen. Meriterande är även kunskap om och erfarenhet av att arbeta enligt ISO-standarder för ledningssystem.
Erfarenhet av att verka som chef inom staten utifrån den statliga värdegrunden samt erfarenhet av statlig styrning är också meriterande.
Ledarförmåga och personliga egenskaper
SFV lägger stor vikt vid att våra chefer har den ledarförmåga och de personliga egenskaper som krävs för att framgångsrikt kunna leda en verksamhet i förändring.
Du är trygg i ditt ledarskap och stimuleras av att skapa förutsättningar för dina medarbetare att utvecklas och växa i ett klimat som inspirerar till samarbete, effektivitet och arbetsglädje. Med god analytisk förmåga ser du lösningar i komplexa frågor. Som ledare har du förmåga att driva strategisk utveckling och förändringsarbete med helhetssyn och affärsmässighet.
Mer information
Anställningen är tillsvidare och vi tillämpar tidsbegränsade chefsförordnanden. Säkerhetsprövning skall ske före anställning.
Fackliga representanter för SACO, SEKO och OFR nås via vår växel, 010-478 70 00. Mer information om SFV hittar du på www.sfv.se
För frågor om rekryteringsprocessen kontakta HR-partner Caroline Frolin, på telefon 010-478 74 43. Du är också välkommen att kontakta GD via Amelie Wigzell GD-sekreterare, tfn 010-478 7003.
Sista ansökningsdag är 20-10-11 och vi ser fram emot att ta del av din ansökan och CV